Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25713
Title: المناخ المدرسي وعلاقته بفاعلية الذات والدافعية للتعلم لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ـ دراسة ميدانية ببعض ثانويات ولاية ورقلة ـ
Authors: عواريب, لخضر
بوستة, بشير
Keywords: فاعلية الذات
المناخ المدرسي
الدافعية للتعلم
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين المناخ المدرسي وكل من فاعلية الذات والدافعية للتعلم لدى تلاميذ المرحلة الثانوية , ومعرفة نمط المناخ المدرسي السائد ومستوى فاعلية الذات و الدافعية للتعلم . كما هدفت إلى الكشف عن الفروق بين التلاميذ في المناخ المدرسي و فاعلية الذات و الدافعية للتعلم تبعا للجنس و التخصص والمستوى الدراسي.تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، و تكونت عينة الدراسة من (586) تلميذ وتلميذة يدرسون في المرحلة الثانوية موزعين على(21) ثانوية, واعتمدت الدراسة على ثلاثة أدوات للقياس وهي: مقياس المناخ المدرسي من إعداد الباحث و مقياس فاعلية الذات من إعداد الباحث نادية سراج جان (1421هـ) ومقياس الدافعية للتعلم من إعداد الباحث يوسف قطامي (1989) ، و أسفرت النتائج على : 1 ـ نمط المناخ المدرسي السائد لدى المؤسسات الثانوية المتواجدة في الدوائر الإدارية الثلاثة لولاية ورقلة محل الدراسة هو مناخ مدرسي مقبول. 2 ـ أن مستوى العام لفاعلية الذات والدافعية للتعلم ولدى تلاميذ المرحلة الثانوية متوسط. 3 ـ وجود علاقة ارتباطية متوسطة موجبة بين المناخ المدرسي وكل من فاعلية الذات و الدافعية للتعلم. 4 ـ لا توجد فروق في إدراك نمط المناخ المدرسي السائد بين تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى إلى اختلاف الجنس (ذكور/إناث) و اختلاف(الشعبة (علمي/ أدبي). وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية لمقياس المناخ المدرسي تبعا لمتغير المستوى الدراسي . 5 ـ تـوجد فروق في فاعلية الذات بين تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى إلى اختلاف الجنس (ذكور/إناث) لصالح الذكور و إلى اختلاف الشعبة (علمي/أدبي) لصالح التخصص العلمي. 6 ـ توجد فروق في الدافعية للتعلم بين تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى إلى اختلاف الجنس (ذكور/إناث) لصالح الإناث .كما لا توجد فروق في الدافعية للتعلم تعزى إلى اختلاف الشعبة(علمي/أدبي)
The present study aimed to reveal the correlation between the school climate and each of the self-efficacy and the motivation to learn among secondary school students, and to know the prevailing school climate pattern and the level of self-efficacy and motivation to learn. It also aimed to uncover the differences between pupils in the school climate, self-efficacy and motivation to learn according to gender, specialization and academic level. The descriptive analytical approach was relied upon, and the study sample consisted of (586) male and female students studying at the secondary stage distributed among (21) Secondary, and the study relied on three measurement tools, namely: the school climate scale prepared by the researcher, the self-efficacy scale prepared by the researcher( Nadia Siraj Jan) (1461 AH) and the motivation to learn scale prepared by the researcher( Yusef Qatami) (1989), and the results resulted in: 1- The school climate prevailing in the secondary institutions located in the three administrative departments of the state of Ouargla where the study is located is an acceptable school climate. 2- The general level of self-efficacy and motivation to learn among secondary school students is intermediate. 3- The existence of a positive medium correlation between the school climate and both self-efficacy and motivation to learn. 4-There are no differences in the perception of the prevailing school climate pattern among secondary school pupils due to the difference between the sex (males / females) and the difference the division (scientific / literary) .There are statistically significant differences in the total score of the school climate scale according to the variable of the academic level. 5-There are differences in self-efficacy among secondary school pupils due to the difference in sex (males / females) in favor of males and to the difference in the division (scientific / literary) in favor of scientific specialization. 6- There are differences in the motivation to learn among secondary school pupils due to the difference of sex (males / females) in favor of females. There are also no differences in motivation to learn due to the different division (scientific / literary). Key words: school climate, self-efficacy, motivation to learn
Description: قــسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25713
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boussatta-bachir_compressed.pdfجامـعــة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية قــسم علم النفس وعلوم التربية2,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.