Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26063
Title: تقدير الذات وعلاقته بالانسحاب الاجتماعي لدى التلاميذ المتأخرين دراسيًا دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ بعض ثانويات ولاية تقرت.
Authors: طالبي, مليكة
محلي, منال
Keywords: الانسحاب الاجتماعي
تقدير الذات
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2021
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة التي تجمع تقدير الذات و الانسحاب الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا بناء على تأثير كل من المتغيرات الدخيلة التالية (الجنس, السن, عدد مرات التكرار)وذلك باستخدام عينة عشوائية تكونت من( 60) تلميذ وتلميذة. وتمحورت الدراسة حول التساؤلات التالية: 1- هل توجد علاقة بين تقدير الذات والانسحاب الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا؟ 2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير الجنس (ذكر- أنثى)؟ 3-هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير السن(16-18) سنة (19-21) سنة ؟ 4-هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير عدد مرات تكرا السنة الدراسية (مرة واحدة- مرتين)؟ 5- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الانسحاب الاجتماعي بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير الجنس (ذكر- أنثى)؟ 6- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الانسحاب الاجتماعي بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير السن (16-18)سنة (19-21) سنة ؟ 7- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الانسحاب الاجتماعي بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى متغير عدد مرات لتكرار السنة الدراسية (مرة واحدة- مرتين)؟ ولمعالجة المعطيات تم الاستعانة برنامج الأسلوب الاحصائيspss ، وعليه أسفرت النتائج على ما يلي: 1- توجد علاقة بين تقدير الذات و الانسحاب الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا. 2- لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير الجنس. 3- لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير ر السن (16-18) سنة (19-21) سنة. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير عدد مرات التكرار(مرة واحدة- مرتين). 5- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الانسحاب الاجتماعي بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير الجنس (ذكر- أنثى). 6-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الانسحاب الاجتماعي بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى لمتغير السن (16-18) سنة (19-21) سنة. 7- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الانسحاب الاجتماعي بين تلاميذ المرحلة الثانوية المتأخرين دراسيًا تعزى متغير عدد مرات التكرار(مرة واحدة- مرتين). وقد تم تفسير النتائج في ضوء المعطيات النظرية وبعض الدراسات السابقة واختتمت بتقديم بعض الاقتراحات والتوصيات. الكلمات المفتاحية: تقدير الذات. الانسحاب الاجتماعي .
The current study aims to reveal the nature of the relationship that combines self-esteem and social withdrawal among the late secondary school students based on the effect of each of the following extraneous variables (gender, age, number of repetitions) using a random sample consisting of (60) male and female students. The study focused on the following questions: 1- Is there a relationship between self-esteem and social withdrawal among secondary school students who are behind in school? 2- Are there statistically significant differences in self-esteem among secondary school students who are academically late due to the gender variable (male-female)? 3- Are there statistically significant differences in self-esteem among secondary school students who are academically late due to the age variable (16-18) years (19-21) years? 4- Are there statistically significant differences in self-esteem among secondary school students who are academically late due to the variable number of times the school year repeats (once - twice)? 5- Are there statistically significant differences in social withdrawal among secondary school students who are academically late due to the gender variable (male-female)? 6- Are there statistically significant differences in social withdrawal among secondary school students who are academically late due to the age variable (16-18) years (190-21) years? 7- Are there statistically significant differences in social withdrawal among secondary school students who are academically late due to the variable number of times for the recurrence of the school year (once - twice)? In order to process the data, the statistical method spss program was used, and accordingly the results resulted in the following: 1- There is a relationship between self-esteem and social withdrawal among secondary school students who are academically late. 2- There are no statistically significant differences in self-esteem among secondary school students who are academically late due to the gender variable. 3- There are no statistically significant differences in self-esteem among secondary school students who are academically late due to the age variable (16-18) years (19-21) years. 4- There are no statistically significant differences in self-esteem among secondary school students who are academically late due to the variable number of repetitions (once - twice). 5- There are no statistically significant differences in social withdrawal among secondary school students who are academically late due to the gender variable (male-female). 6- There are no statistically significant differences in social withdrawal among secondary school students who are academically late due to the age variable (16-18) years (19-21) years. 7- There are no statistically significant differences in social withdrawal among secondary school students who are academically late due to the variable number of repetitions (once - twice). The results were interpreted in the light of theoretical data and some previous studies, and concluded with some suggestions and recommendations.
Description: تخصص: علم النفس العيادي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26063
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mahli-manal_compressed.pdf623,3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.