Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26106
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوجمعة, سلام-
dc.contributor.authorبوكري, يمينة-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26106-
dc.descriptionتخصص علم النفس التربويen_US
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مظاهر السلوك العدواني لدى المراهقين في مرحلة المتوسطة بمدينة ورقلة، إضافة إلى الكشف عن مستوى السلوك العدواني لدى تلاميذ مرحلة المتوسط تبعا لجنس التلميذ، و سنه، ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي الاستكشافي ، وقد تمت الدراسة على عينة قوامها (150) حيث وزع على أفرادها مقياس السلوك العدواني لصاحبته "قوعيش مغنية"وقد تم التأكد من صدقه وثباته، وبعد جمع بيانات الدراسة تم معالجتها إحصائيا بإستخدام اختبار "ت " لدلالة الفروق بين متوسطي لعينتين مستقلتين ومعامل ألفا كرومباخ من خلال برنامج spss النسخة 19. وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية : 1. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني تعزى الى الجنس. 2. لا توجد فروق دالة احصائيا بين التلاميذ المعيدين والغير معيدين. وقد تمت مناقشة هذه النتائج في ضوء أدبيات الموضوع والدراسات السابقة لتنتهي إلى اقتراح آفاق للدراسة تمثلت في : القيام بدراسات حول السلوك العدواني في مرحلة رابعة متوسط في جميع المراحل التعليمية لفهم الظاهرة ومسبباتها. وضع برامج إرشادية و توجيهية لأسرة المراهقين ذوي السلوك العدواني و طرق التعامل معه . إعداد برامج إرشادية لخفض السلوك العدواني في البيئات التعليمية. الكلمات المفتاحية :السلوك العدواني، المراهقين المتمدرسون في رابعة متوسط.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to reveal the manifestations of aggressive behavior among adolescents in the intermediate stage in the city of Ouargla, in addition to revealing the level of aggressive behavior among middle school students according to the student's gender and age. To achieve these goals, the descriptive exploratory approach was used. The study was conducted on a sample of (150) where the scale of aggressive behavior of its owner “QuaishMughniyeh” was distributed to its members, and its validity and reliability were confirmed. The study concluded the following results: 1. There are statistically significant differences in aggressive behavior due to gender. 2. There are no statistically significant differences between teaching and non-teaching students. These results were discussed in the light of the literature on the subject and previous studies, to conclude with a proposal for prospects for the study, represented in: Conducting studies on aggressive behavior in the fourth intermediate stage in all educational stages to understand the phenomenon and its causes. Develop counseling and guidance programs for the families of adolescents with aggressive behavior and ways to deal with it. Preparing counseling programs to reduce aggressive behavior in educational settings. Keywords: aggressive behavior, school-going adolescents in the fourth average.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectالمراهقين المتمدرسون في رابعة متوسطen_US
dc.subjectالسلوك العدوانيen_US
dc.titleمظاهر السلوك العدواني لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط دراسة ميدانية على عينة من المراهقين المتمدرسين بمدينة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukri-yamina_compressed.pdf828,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.