Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26240
Title: دراسة إقتصادية قياسية لنسق العلاقة بين الإنفاق العام على رأس المال البشري والنمو الإقتصادي في الجزائر خلال الفترة «1970-2017»
Authors: بن ختو, فريد
بوشنه, عبد الصمد
Keywords: نمو اقتصادي
رأس المال البشري
إنفاق عام على التعليم
تراكم رأس المال الثابت
وحدات العمل
نماذج خطية وغير خطية
Economic growth
Human capital
Spending on education
Gross fixed capital formation
work units
Linear and Non-LinearModels
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى تحليل العلاقة بين الانفاق العام على رأس المال البشري والنمو الاقتصادي في الجزائر للفترة 1970-2017 بإستخدام أحدث الطرق القياسية والنماذج الإحصائية في تحليل السلاسل الزمنية، حيث تم الاعتماد على دالة الإنتاج كوب دوغلاس لبناء النموذج الذي يحتوي على متغيرة الانفاق العام على التعليم الذي يمثل الإستثمار في رأس المال البشري والمتغيرات المستقلة الأخرى ممثلة في إجمالي تراكم رأس المال الثابت وعدد وحدات العمل وكذا متغيرة الناتج المحلي الاجمالي كمتغير تابع. وقد تم تقسيم المعالجة الى جزئين: الأول يتم فيه تقدير النموذج وفق مقاربةARDL الخطي،والجزء الثاني يتعلق بإستخدام النموذج الغير خطيNARDL، حيث تم التركيز على متغيرة الانفاق العام على التعليم بفصل التأثيرات الموجبة والسالبة وتحديد أثرها على نمو الاقتصاد الوطني، وقد توصلت الدراسة الى وجود علاقة توازنية في الاجل الطويل بين المتغيرات المدروسة، حيث تبرز نتائج النموذج الخطي ارتباط طردي موجب للعمل وراس المال مع النمو في حين ان الانفاق على التعليم يرتبط بشكل غير معنوي مع النمو، أما النموذج الغير خطي فيشير الى وجود تماثل في حجم التأثيرات الموجبة والسالبة على نمو الاقتصاد بمعنى أن التغير في حجم النمو عندما يزداد الانفاق هو نفسه عندما ينخفض. يظهر من ذلك أن التعليم يظهر في علاقة غير مباشرة مع نمو الناتج يتحكم فيها عنصر وسيط يتمثل في حجم التغيرات في أسعار البترول، كما أن النمو الاقتصادي الجزائري يرتبط كثيراً بالمدخلات من رأس المال والعمل.
This study aimed to analyze the relationship between public spending on human capital and economic growth in Algeria for the period 1970-2017 using the latest standard methods and statistical models in time series analysis, where the Douglas Cobb production function was used to build the model that contains the variable of public spending on education that which represents the investment in human capital and other independent variables represented in Gross fixed capital formation and And the number of work units, as well as the GDP variable are represented as a dependent variable. The treatment was divided into two parts: the first in which the model is estimated according to the linear ARDL approach, and the second part relates to the use of the non-linear model, where the focus was on the public spending variable on education by separating the positive and negative effects and determining their impact on the growth of the national economy, and the study concluded that Long-term equilibrium relationship between the studied variables, where the results of the linear model show a positive direct correlation of labor and capital with growth, while spending on education is not significant to growth, while the non-linear model indicates the presence of similarity in the size of positive and negative effects on the growth of the economy in the sense that the change in the size of growth when it increases Spending is the same when it decreases. From this it appears that education appears in an indirect relationship with the growth of output controlled by an intermediate element represented in the volume of changes in oil prices, and that the Algerian economic growth is closely related to the inputs of capital and labor.
Description: اقتصاد تطبيقي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26240
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abdessamad_Bouchanna_Doctorat.pdf3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.