Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26357
Title: درجة تطبيق شروط اختبارات التحصيل الموضوعية وعلاقتها بالفاعلية الذاتية التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية ببعض إبتدائيات مدينتي ورقلة وتوقرت
Authors: بوعيشة, نورة
سعدوني, سناء
زروقي, رشيدة
Keywords: الفاعلية الذاتية التدريسية
شروط اختبارات التحصيل الموضوعية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الفاعلية الذاتية التدريسية و درجة تطبيق شروط اختبارات التحصيل الموضوعية لدى أساتذة التعليم الابتدائي ،بالإضافة إلى الكشف عن الفروق في الفاعلية الذاتية التدريسية باختلاف الجنس والأقدمية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي ولجمع بيانات الدراسة تم استخدام أداتين: الأولى استبيان يقيس درجة تطبيق شروط اختبارات التحصيل الموضوعية من إعداد الطالبتين ، والثانية استبيان يقيس الفاعلية الذاتية التدريسية ( نافز احمد بقيعي (2016 )، وبعد التأكد من صدق وثبات الأداتين تم توزيعها على عينة من الأساتذة بمدرستي ورقلة وتوقرت قوامها 266 أستاذا. وبعد تفريغ البيانات ومعالجتها إإحصائيا باستخدام اختبار (ت) لعينتين مستقلتين من خلال برنامج sops النسخة 20 توصلت الدراسة إلى النتائج : - توجد فروق في الفاعلية الذاتية التدريسية بين الأساتذة الذين يطبقون شروط اختبارات التحصيل الموضوعية ونظرائهم الذين لا يطبقونها وهذه الفروق لصالح الأساتذة الذين يطبقون شروط اختبارات التحصيل الموضوعية. -لا توجد فروق في الفاعلية الذاتية التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي باختلاف الجنس. -لا توجد فروق في الفاعلية الذاتية التدريسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي باختلاف التقدمية. *اقتراح: - إجراء دراسات حول مستوى الأستاذ الجامعي باعتباره المكون والمنتج المباشر لأساتذة التعليم الابتدائي. –إجراء دراسة لمعرفة علاقة الفاعلية الذاتية التدريسية بمتغيرات شخصية واجتماعية. *الكلمات المفتاحية: شروط اختبارات التحصيل الموضوعية – الفاعلية الذاتية التدريسية.
The current study aimed to reveal the relationship between teaching self-efficacy and the degree of application of the conditionsof objective achievement tests among primary education teachers, in addition to revealing the differences in teaching self-efficacy according to gender and seniority.To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used, and tocollect the study data, two tools were used:The first is a questionnaire that measures the degree of application of the conditions of objective achievement tests prepared by the two students, and the second is a questionnaire that measures teaching self-efficacy (Nafez Ahmed Baqiei (2016)), and after verifying the validity and reliability of the two tools, it was distributed to a sample of teachers in the two schools of Ouargla and Touggourt , consisting of 266 teachers.After unloading the data andstatistically processing it using the t-test for two independent samples through the spss program version 20, the study reached the results: -There are differences in teaching self-efficacy between professors who apply the conditions of objective achievement tests and their counterparts who do not apply them, and these differences are in favor of professors who apply the conditions of objective achievement tests.-There are no differences in the teaching self-efficacy of primary education teachers according to gender.-There are no differences in the teaching self-efficacy of primary education teachers according to seniority.Suggestion:-Conducting studies on the level of the university professor as the component and direct product of primary educationteachers. -Conducting a study to find out the relationship of teaching self-efficacy with personal and social variables. * Keywords: conditions of objective achievement tests -teaching self-efficacy
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26357
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saadouni-sana_compressed.pdf663,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.