Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26383
Title: درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط دراسة ميدانية بمتوسطات دائرة تقرت
Authors: بوجمعة, سلام
بن خدة, هاجر
فريحي, رحمة
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط . حيث تم الانطلاق في هذه الدراسة من التساؤل العام وهو : ما درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط ؟ بحيث تندرج ضمنه بعض التساؤلات الفرعية: 1. هل توجد فروق دالة إحصائية في درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط حسب متغير الجنس ؟ (ذكور وإناث ) 2. هل توجد فروق دالة إحصائية في درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط حسب الأقدمية؟ ( أقل من 5 سنوات ، من 5 إلى 10 سنوات ، أكثر من 10 سنوات( 3. هل توجد فروق دالة إحصائيا في درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط حسب المؤهل العلمي ؟( ل م د ، كلاسيك ، المعهد التكنولوجي ، المدرسة العليا للأساتذة ) وانطلاقا من التساؤلات الفرعية قمنا بصياغة فرضيات الآتية: 1- توجد فروق دالة إحصائية في درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط حسب متغير الجنس. (الذكور والإناث ) . 2- توجد فروق دالة إحصائية في درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط حسب الأقدمية. ( أقل من 5 سنوات ، من 5 إلى 10 سنوات ، أكثر من 10 سنوات ) 3- توجد فروق دالة إحصائية في درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط حسب المؤهل العلمي.( ل م د ، كلاسيك ، المعهد التكنولوجي ، المدرسة العليا للأساتذة ) استخدمنا أداة الدراسة والمتمثلة في استبيان موجه لعينة متكونة من (141) أستاذ/(ة) الرياضيات بمتوسطات دائرة تقرت ، وقد تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الاستكشافي . وقد أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجة ممارسة أساتذة الرياضيات التدريس البنائي في مرحلة التعليم المتوسط حسب متغير الجنس , الأقدمية , المؤهل العلمي.
The current study aims at learning about the degree of practice of mathematics teachers in intermediate education, which is based on the general question: What is the degree to which mathematics teachers practice the structural teaching at the middle school? Including some sub-questions: 1- Are there statistical differences in the degree to which mathematics teachers practice the structural teaching at the middle school according to gender variable? (males and females). 2. Are there statistical differences in the degree of mathematics teachers pactice of the structural teaching at the middle school according to seniority? (less than 5 years, between 5 and 10 years, more than 10 years). 3. Are there statistically significant differences in the degree of practice of mathematics teachers of the structural teaching at the middle school according to scientific qualification ? (LMD- classic- institution of technology- High school of teachers). On the basis of the sub-questions, we have formulated the following hypotheses : 1- There are statistical differences in the degree to which mathematics teachers practice the structural teaching at the middle school according to gender variable. (males and females). 2 There are statistical differences in the degree of mathematics teachers pactice of the structural teaching at the middle school according to seniority. (less than 5 years, between 5 and 10 years, more than 10 years). 3. There are statistically significant differences in the degree of practice of mathematics teachers of the structural teaching at the middle school according to scientific qualification. (LMD- classic- institution of technology- High school of teachers). We have used the study tool consisting of a questionnaire addressed to a sample of 141 mathematics teachers of Touggourt middle schools, in fact the Exploratory Descriptive Approach was adopted in this study. The results have shown that there are no statistically significant differences in the degree to which mathematics professors practice of the structural teaching at the middle school according to gender, seniority and scientific qualification variables
Description: تخصص :علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26383
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben khedda-hadjer_compressed.pdf602,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.