Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26399
Title: البنية و المضامين في النص المسرحي "محاكمة الأسود العنسي" لنجيب الكيلاني
Authors: حلاسة, عمار
بن طبال, نورة
Keywords: المسرحية
الصراع
البنية
الفنية
المضمون
Théâtre
conflit
teneur
artistique
structure
The teater
conflit
content
artistic
structure
Issue Date: 2021
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن ماهية الأدب الإسلامي، مع ذكر لأهم خصائصه، كما يبحث في نموذج من الأدب الإسلامي و هو مسرحية " محاكمة الأسود العنسي" لمنظر الأدب الإسلامي "الدكتور نجيب الكيلاني" ، حيث يقوم هذا البحث بالكشف على البنية الفنية و الموضوعاتية لمسرحية "محاكمة الأسود العنسي" و قد جعلت هذا البحث في مقدمة و ثلاثة أبواب. أماّ المقدمة ، فقد عرضت فيها أسباب اختيار الموضوع ، و كذا أهم المراجع التي كان من شأنها أن تنعش البحث. انتقلت بعدها إلى الباب الأول حيث تضمن فصلين، الأول عرضت فيه سيرة و مسيرة نجيب الكيلاني، و ذكر لأهم اسهاماته الأدبية. أما الثاني ، فقد عرضت فيه مفهوم الأدب الإسلامي ، وذكر لأهم خصائص هذا النوع الأدبي و التي جعلت منه أدبا متميزا. و في الباب الثاني الذي خصصته لدراسة البنية الفنية ، فقد اكتفيت بدراسة أهم عناصر البناء الفني في المسرحية لأن المقام لا يسمح بعرضها جميعا. درست الموقف الدرامي(الحدث) و الشخصية، و المكان و الزمان ، و الإرشادات المسرحية، و لم أتطرق لدراسة اللغة بناءا على أن اللغة في الأدب الإسلامي هي اللغة العربية الفصحى ،فدراستها لن تضيف للبحث شيئا. و في الباب الثالث تناولت مضمون المسرحية مستندة في ذلك على أهم عناصر البناء الفني في المسرحية و هو عنصر الصراع ، و الذي تعمدت عدم ذكره في الباب السابق، لأنه يقوم بدور كبير في باب المضمون أكثر من كونه مجرد عنصر من عناصر البناء فني ، مادام المسرح يقوم أساسا على عنصر الصراع. حيث تناولت في هذا الباب الأخير ثلاثة فصول يتفاوت الصراع فيها بين الذات و الزمن في تشكيل بنية المضمون. و في الخاتمة ، كنت قد وقفت عند أهم الأفكار التي تمت مناقشتها عبر فصول الأطروحة ، و كذا قمت برصد دلالة التيمات التي تناولها نجيب الكيلاني في مسرحيته المدروسة. و مهما يكن من أمر فإن هذا البحث يدعو إلى نفث الغبار عن أعمال نجيب الكيلاني المسرحية المنسية ، و التي لم تعن بدراسات سابقة.
Cette recherche vise à révéler la nature de la littérature islamique, avec une mention de ses caractéristiques les plus importantes et il recherché également un modèle de la littérature islamique, qui est la pièce le plus procès d’Al-Aswad Al-Ansi, écrite par le Dr Najib Al-Kilani. Cette recherche révéle la structure artistique et thématique de la pièce, il se compose d’une introduction et trois chapitres. Quand à l’introduction, elle présentait les raisons du choix du sujet et les références les plus importantes qui ont facilité la recherche. Après l’introduction, il y a le premier chapitre, qui comprend deux chapitres, le premier parle de la biographie de l’auteur, sa carrière, et ses œuvres les plus célèbres. Et dans le deuxième chapitre, j’ai étudié la structure artistique, où j’ai étudié les éléments les plus importants de la structure artistique dans la pièce. J’ai étudié l’évènement, les personnages, le lieu et le temps, et je n’ai pas étudié la langue par ce que la langue de la littérature islamique est l’arabe classique et l’étudier n’ajoutera rien à la recherche. Dans le troisième chapitre, j’ai étudié le contenu de la pièce et sa relation avec le conflit qui joue un rôle important dans la pièce. Ce dernier chapitre traite de trois chapitres dans lesquels le conflit soi et le temps varie. Et en conclusion, j’ai mis un ensemble de résultats que j’ai atteindre après avoir étudié la pièce.
This research aims to reveal the essence of Islamic literature and to review its most imortant characteristics. It also investigates a case in Islamic literature, which is the play “The Trial of the Al-Aswad Al-Ansi” by the theoretician of Islamic literature Dr. Naguib Al-Kilani. In this research we study the artistic and the matic structure of the play “The Trial of the Al-Aswad Al-Ansi”. This dissertation is divided into three parts and an introduction. In the introduction we provide the motivation behind the choice of the topic as well as the most important references that we use in the research. The second part includes two chapters. In the first chapter we look at the biography of Naguib Al-Kilani and we review his most important literary contributions. In the second chapter we present the concept of Islamic literature and review the most important features that have made it distinguishable. The second part is devoted to the study of the artistic structure. I study in this chapter the most important elements of artistic construction in the play. I study in this part the dramatic situation (event) and character, place and time, and the stage directions. I did not study language on the basis that the language in Islamic literature is Standard Arabic, so studying it will not add anything to the research. The third part dealt with the content of the play based on that on the most important elements of the artistic construction in the play, which is the element of conflict, which I deliberately did not mention in the previous section, because it plays a major role in the content more than it does in the form given that drama is essentially based on the element of conflict. This last part is divided into three chapters in which the tension between self and time in forming the content structure is fully explored. In the conclusion, I reviewed the most important ideas that were discussed throughout the parts of the thesis, and I also monitored the significance of the themes that Najib al-Kilani addressed in the play under study. The ultimate goal of this research is to revive interest in the forgotten dramatic
Description: الأدب المسرحي و نقده
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26399
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ben-Tabal-Noura.pdf1,32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.