Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26526
Title: The Role of E-Commerce Ethics in The Protection of E-Consumer
Other Titles: أخلاقيات التجارة الإلكترونية ودورها في حماية المستهلك الإلكتروني
Authors: سعدي جعفر
دشة محمد علي
Keywords: E-Commerce
E-Marketing
E-Consumer
E-Commerce Ethics
E-Consumer Protection
Issue Date: 2018
Series/Report no.: Number 04 /2018;
Abstract: هدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على الدور الذي تلعبه أخلاقيات التجارة الإلكترونية في حماية المستهلك الإلكتروني، في هذا العصر الذي انتشرت فيه الممارسات الإلكترونية بشكل واسع وأصبح من السهل إبرام التعاقدات عبر الخط، وفي المقابل أصبح المستهلك أكثر عرضة من أي وقت مضى للغش والخداع والاحتيال الإلكتروني من طرف البائعين الإلكترونيين من جهة وقراصنة الانترنت من جهة أخرى، هذا الأمر جعل المؤسسات والدول والحكومات والهيئات الدولية مجبرة على حماية المستهلك الإلكتروني الذي يعتبر الحلقة الأضعف في هذا النوع من التعامل، وذلك من خلال سن القوانين والتشريعات أو من خلال العمل على توفير الأدوات والبرامج والأساليب التقنية والرقابية لحماية خصوصية وأمن المستهلك الإلكتروني، ولكن رغم الجهود المبذولة يبقى المستهلك الإلكتروني مهدد بخطر السرقة والخداع من طرف الشركات التجارية على الخط التي تستغل الثغرات التقنية وجهل المستهلك بالقوانين والتشريعات لخداعه والتحايل عليه وسرقة أمواله، وهنا يأتي دور الأخلاق التي قد تحد من هذه الممارسات الغير مشروعة وتكفل التقيد بالأطر القانونية والتنظيمية التي تحمي المستهلك الإلكتروني وتسمح بالالتزام بمختلف شروط العقد والدفع وترفع من مستوى الثقة في المعاملات الإلكترونية، فالقوانين دون أخلاق لا يمكن أن تؤدي دورها كما يجب، فالأخلاق تبقى الإطار الأهم في حماية المستهلك الإلكتروني This study aims to clarify the role of e-commerce ethics in the protection of e-consumer, in this age in which electronic practices have spread widely and it is easy to conclude contracts via the line. On the other hand, the consumer has become susceptible more than ever to fraud, deception and electronic fraud by electronic vendors on the one hand and Internet hackers on the other, which obliged companies, states, governments and international bodies to protect the e-consumer by enactment of laws and legislations or by the provision of tools, programs, technical and control methods to protect the privacy and security of the econsumer which is the weakest link in this type of deal. However, the-consumer remains at risk of theft and deception by commercial companies on the line, which exploits the technical gaps also the consumer ignorance of the laws to deceive and circumvent him and steal his money. Ethics may limit these illegal practices and ensure compliance with laws and regulatory frameworks that protect The e-consumer, also it allows compliance with various contract terms and payment, and it increases the level of confidence in electronic transactions. Laws without ethics can’t perform their role properly. So, ethics remains the most important framework in the protection of e-consumers
Description: مجلة الدراسات الإقتصادية الكمية Journal of Quantitative Economics Studies JQES
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26526
ISSN: 1033-2437
Appears in Collections:Number 04 /2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.pdf359,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.