Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26582
Title: الإشهارالإلكتروني وأثره على السلوك الاستهلاكي لدى الجزائريين دراسة ميدانية على عينة من طلبة الماستر علوم الإعلام والاتصال – جامعة ورقلة –
Authors: ثابت, مصطفى
باعلي, رتيبة
ناضر, أسماء
Keywords: السلوك الاستهلاكي لدى الجزائريين
الإشهارالإلكتروني
جامعة ورقلة
طلبة الماستر علوم الإعلام والاتصال
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: يشهد العالم في وقتنا الحالي العديد من التطورات والتغيرات في مختلف المجالات وهذا بفعل ما أفرزته تكنولوجيا المعلومات والاتصال، ونتيجة لتنوع وتعدد المنتوجات المطروحة في السوق وتعدد حاجات ورغبات المستهلكين، وظهرت الحاجة إلى استخدام تقنيات حديثة لزيادة تسويق المنتوجات والخدمات، والوصول إلى أكبر عدد من المستهلكين باعتبار المستهلك هو المحور الأساسي ونقطة البداية في كل عملية تسويقية، مما جعل معظم المؤسسات التوجه نحو دراسة سلوكياته عن طريق التركيز على دراسة العوامل التي تؤثر فيه ودوافعه الشرائية. من بين تلك التقنيات الحديثة هي الإشهار الإلكتروني باعتباره أحد أساليب الاتصال الفعالة والمؤثرة التي يتجه إليها المنتجون لترويج السلع والمنتجات المختلفة. ومن هذا المنطلق جاء موضوع هذه الدراسة لمعرفة وإبراز الدور الذي يلعبه الإشهار الإلكتروني في الثأثير على سلوك المستهلك، باعتباره الوسيلة التي تعتمد عليها مختلف المؤسسات لترويج عن سلعها وخدماتها والوصول إلى أكبر عدد من المستهلكين. من أجل تحقيق أهداف هده الدراسة استخدمنا منهج المسح الوصفي الذي يهدف إلى توفير البيانات والحقائق عن مشكلة الدراسة وتحليلها وتفسيرها، وذلك بالاستعانةباستمارةالاستبيان كأداة لجمع البيانات والمعلومات التي تتناسب مع موضوع دراستنا، وبعد التأكد من صدق الأداة عن طريق المحكمين ثم توزيعها إلكترونيا. أما بخصوص مجتمع الدراسة فشمل طلبة سنة ثانية ماستر علوم الإعلام والاتصال، ونظرا لصعوبة دراسة جميع مفردات العينة ارتأينالاستخدام نظام العينات وهي "العينة القصدية" حيث بلغ مفردات عينة الدراسة 100 مفردة. وقد خلصت الدراسة في النهاية إلى أن: 1- يستخدم أقراد العينة الانترنيت بشكل دائم حيث أصبح المستهلك يبحث بشكل متواصل عن المعلومات وعن أفضل الخيارات المتاحة له. 2- يفضل أفراد العينة متابعة الإشهار عن طريق موقع الفيسبوك، نظراً لسهولة استخدامه وشيوعه. 3- يتابع أفراد العينة الإشهار الإلكتروني بغية الحصول على معرفة لمنتج أو سلعة. 4- يتأثر أفراد العينة المبحوثة بالإشهار الإلكتروني المعروض لسلع والخدمات مما يدفع نحو. 5- يهتم أفراد العينة بالعلامة التجارية التي تحتل مكانة جيدة في السوق، لأن السوق يعتبر مكانا تتزاحم فيه الكثير من المؤسسات لنيل الدرجة المميزة. 6- لا يكتفي المستهلك فقط لاكتشاف المعلومات عن السلعة أو الخدمة بل يقوم بالبحث العميق عن المنتج الذي يريد قبل أن يتخذ قراره للشراء.
The world iswitnessingat the present time manydevelopments and changes in variousfields, and thisis due to whatwasproduced by information and communication technology, and as a result of the diversity and multiplicity of productsoffered in the market and the multiplicity of needs and desires of consumers, and the need to use modern technologies appeared to increase the marketing of products and services, and to reach the largestnumber of consumers, considering The consumer is the main focus and starting point in every marketing process, which made mostorganizations move towardsstudyinghisbehavior by focusing on studying the factorsthat affect him and hispurchasing motives. Among these modern technologies is electronic advertising as one of the effective and influential communication methods that producers turn to to promote different goods and products. From this point of view, the subject of this study came to know and highlight the role that electronic advertising plays in influencing consumer behavior, as it is the means on which various institutions rely to promote their goods and services and reach the largest number of consumers. In order to achieve the objectives of this study, we used the descriptive survey method, which aims to provide data and facts about the study problem, its analysis and interpretation, by using the questionnaire form as a tool for collecting data and information that fits with the subject of our study, and after verifying the validity of the tool by the arbitrators and then distributing it electronically. As for the study population, it included second year students of the Master of Media and Communication Sciences, and due to the difficulty of studying all the vocabulary of the sample, we decided to use the sampling system, which is the "intentional sample", where the vocabulary of the study sample amounted to 100 items. In the end, the study concluded that: 1- The sample subjects use the Internet permanently, as the consumer is constantly searching for information and the best options available to him. 2- The sample members prefer to follow the advertisement through the Facebook website, due to its ease of use and its popularity. 3- The sample members follow electronic advertising in order to obtain knowledge of a product or commodity. 4- The members of the researched sample are affected by the electronic advertising displayed for goods and services, which leads to 5- The sample members are interested in the brand that occupies a good position in the market, because the market is considered a place where many institutions crowd to obtain the distinguished degree. 6- The consumer is not satisfied only with discovering information about the good or service, but he also makes a deep search for the product he wants before making his decision to buy.
Description: تخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26582
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
baali-ratiba_compressed.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.