Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26695
Title: فاعلية العلاقات العامة التفاعلية عبر الوسائط الجديدة (دراسة حالة بجامعة قاصدي مرباح ورقلة)
Authors: سويقات, لبنى
فرج, كريمة
قسوم, هاجر
Keywords: الفاعلية
العلاقات العامة
الوسائط الجديدة
العلاقات العامة التفاعلية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تستهدف هذه الدراسة التعرف على أداء العلاقات العامة في ظل الوسائط الجديدة وما قدمته هذه الأخيرة من إضافات على هذه الوظيفة الهامة ،والتي تسعى من خلالها المؤسسات الوصول إلى جمهورها عبر جميع الوسائل الممكنة ،وكان عنوان دراستنا هذه فاعلية العلاقات العامة التفاعلية عبر الوسائط الجديدة "دراسة حالة بجامعة قاصدي مرباح – ورقلة -، وكان التساؤل الرئيسي لها هو: ما مدى فاعلية العلاقات العامة التفاعلية عبر الوسائط الجديدة في جامعة قاصدي مرباح ورقلة ؟ والتساؤلات الفرعية لها هي: 1- ما هي مكانة العلاقات العامة بجامعة قاصدي مرباح ورقلة الأنشطة التي تقوم بها؟ 2- ما هي القنوات الاتصالية والوسائل المستخدمة بجهاز العلاقات العامة في جامعة قاصدي مرباح ورقلة؟ 3- ما دور العلاقات العامة عبر الوسائط الجديدة خلال الأزمات؟ ولإجراء هذه الدراسة اعتمدنا دراسة الحالة وكأداة لجمع البيانات استخدمنا أداة المقابلة والتي تم إجراءاها بمديرية جامعة قاصدي مرباح – ورقلة- وتوصلت هذه الدراسة الى جملة من النتائج وهي : أن العلاقات العامة توجد كممارسة فقط دون وجودها كوظيفة ادارية قائمة بذاتها ،وتتمثل في أنشطة اتصالية تقوم بها نيابة مديرية الجامعة للعلاقات الخارجية والتعاون والتنشيط والاتصال والتظاهرات العلمية والتي تهتم بها مصلحة التنشيط والاتصال والتظاهرات على وجه الخصوص. - تعتمد الجهة المختصة بالنشاط الاتصالي بجامعة قاصدي مرباح ورقلة على الوسائل المختلفة وخاصة التكنولوجية منها كقنوات للوصول لجمهورها - ساهمت الوسائط الجديدة في تفعيل الأنشطة الاتصالية بالجامعة أثناء أزمة كورونا .
This study aims to identify the performance of public relations in light of the new media and the additions provided by the latter to this important function, through which institutions seek to reach their audience through all possible means. At the University of Kasdi Merbah-Ouargla-, the main question was: What is the effectiveness of interactive public relations through new media? Its sub-questions are: 1- What is the status of public relations at the University of Kasdi Merbah, Ouargla, and what are the activities it does? 2- What are the communication channels and means used by the public relations apparatus at the Kasdi Merbah University of Ouargla? 3- What is the role of public relations through new media during crises? To conduct this study, we adopted the case study and the data collection tool. We used the interview tool in addition to two auxiliary tools, which were conducted at the Directorate of the University of Kasdi Merbah - Ouargla - that exist as a practice only without its existence as a stand-alone administrative function, which is represented in communicative activities carried out by the Vice Rectorate for External Relations, Cooperation, Activation and Communication And scientific events, which interest the interest of activation, communication and demonstrations in particular. - The authority concerned with communication activity at the University of Kasdi Merbah and Ouargla relies on various means, especially technological ones, as channels to reach its audience. The new media contributed to activating the university's communication activities during the Corona crisis. Keywords: Effectiveness, public relations, interactive public relations, new media.
Description: التخصص:إتصال جماهيري ووسائط متعددة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26695
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gassoum-hadjer_compressed.pdf834,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.