Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26859
Title: التنمر وعلاقته بظهور السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية دراسة ميدانية بثانوية – علي الدقعة- بلدية المنقر
Authors: بن مجاهد, فاطمة الزهرة
صادوقي, صباح
Keywords: السلوك العدواني
التنمر
تلاميذ المرحلة الثانوية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين السلوك التنمري والسلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وذلك من حلال معرفة العلاقة بين السلوك التنمري والسلوك العدواني بثانوية الشهيد علي الدقعة-المنقر-؛ كما نسعى بالدراسة الحالية إلى معرفة الفروق في سلوك التنمر تعزى لمتغير الجنس (ذكور / إناث)، والمستوى الدراسي (أولى/ ثانية/ثالثة) وطرحت تساؤلات الدراسة كالآتي: - هل هناك علاقة بين السلوك التنمري والسلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك التنمري تعزى لمتغير الجنس(ذكور/إناث)؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك التنمري تعزى لاختلاف المستوى الدراسي (أولى / ثانية/ثالثة) تم تطبيق هذه الدراسة على عينة قدرت ب(45) تلميذ وتلميذة من تلاميذ ثانوية الشهيد علي الدقعة-، وذلك خلال السنة الدراسية2020-2021، حيث اعتمدت الطالبة في الدراسة على استبيانين، الأول متمثل في مقياس التنمر؛ واستبيان السلوك العدواني، واعتماد المنهج الوصفي لملائمته طبيعة الدراسة وبعد إجراء الدراسة تم التوصل إلى النتائج التالية: - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين سلوك التنمر والسلوك العدواني. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في سلوك التنمر لدى أفراد العينة تعزى لمتغير الجنس. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في سلوك التنمر تعزى لاختلاف المستوى الدراسي. وتمت مناقشة النتائج المتوصل إليها على أساس ما تم تناوله في اتراث النظري وبعض ما تم التطرق إليه من دراسات سابقة وختمت الدراسة بتقديم بعض الاقتراحات.
The present study aims at investigating the relation between the bullying behavior and the aggressive behavior among secondary school students through knowing the relationship between bullying behavior and aggressive behavior at Al-Shaheed Ali Al-Mulaqar High School. This study also tends to find out the differences in the behavior of the speaker by selecting two variables regarding the gender (male/female) and their academic level (first-year students/second-year students/ third-year students). Three research questions were formulated as follows: • Is there a relationship between the bullying behavior and aggressive behavior among secondary school students? • Does gender effect the students’ behavior? And does it present statistically significant data in this context? • Are there statistically significant differences in the behavior of the students regarding the academic level (first / second and third)? This study was applied to a sample of 45 students at Al-Shahid Ali Al-Qaa secondary school during the academic year 2020-2021. Two questionnaires were designed to explore the relation between the bullying behavior and the aggressive behavior among secondary school students. The main purpose of the two questionnaires is to present the bullying behavior and aggressive behavior as important factors as this study adopts the descriptive approach as the main research method used in analyzing the data. The findings showed that there are no differences between the bullying and aggressive behavior, and the presence of some statistically significant differences in the behavior of students regarding the gender. This study also showed that there are statistically significant data regarding the second variable (academic level). Finally, unlike the previous studies, this study tackled a very important topic in psychology, which aims to instigate the relations between different behaviors.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26859
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sadouki-Sabah_compressed.pdf621,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.