Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26877
Title: مستوى التنمر المدرسي وعلاقته بأنماط المعاملة و الوالدية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط دراسة ميدانية بمقاطعة – تقرت - ورقلة
Authors: بريشي, مريامة
خذران, اسماء
بالعزيز, منال
Keywords: التنمر المدرسي
انماط المعاملة الوالدية
تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2021;
Abstract: تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن مستوى انتشار التنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط بولاية تقرت، وقد تمحورت الدراسة حول التساؤلات الآتية: - ما مستوى انتشار التنمر المدرسي بين تلاميذ مرحلة المتوسطة؟ - هل توجد علاقة دالة احصائيا بين التنمر المدرسي وأساليب المعاملة الوالدية (الإيذاء الجسدي، الرفض، الحماية الزائدة، التدخل الزائد، التفرقة بين الإخوة، الإذلال، التسامح، التدليل) لدى تلاميذ مرحلة المتوسطة؟ - هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في التنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة المتوسطة تعزى لمتغير الجنسذوي الدرجات العليا على مختلف أنماط المعاملة الوالدية؟ ونظرا للأهداف المرافقة لهذا البحث والمتمثلة في الاستكشاف وتقدير كل من الارتباطات والفروق، فقد تبنت الطالبتان المنهج الوصفي القائم على الدراسة الاستكشافية والارتباطية والفرقية. أجريت الدراسة على عينة من تلاميذ مرحلة تعليم المتوسط بولاية تقرت، وقد إختيارهم بطريقة عرضية. جمعت معطياتهم بأداتين هما: مقياس التنمر المدرسي ل "مجدي محمد الدسوقي"، ومقياس أساليب المعاملة الوالدية ل "أمبو"Embo، وهذا بعد ما تم حساب خصائصها السيكومترية والتأكد من صلاحيتها للتطبيق. كما أخضعت معطيات الدراسة للمعالجة الإحصائية باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية "spss" (النسخة 19)، وتم تسجيل نتائج من أهمها: - أن مستوى التنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط أقل من المتوسط. - لا توجد علاقة بين التنمر المدرسي وأساليب المعاملة الوالدية (الإيذاء الجسدي، الرفض، الحماية الزائدة، التدخل الزائد، التفرقة بين الإخوة، الإذلال، التسامح، التدليل) لدى تلاميذ مرحلة المتوسطة؟ - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التنمر المدرسي تعزى لمتغير الجنس لدى تلاميذ التعليم المتوسط لدوي الدرجات العليا على نمط التسامح بينما الأنماط الأخرى لا توجد فروق. هذا، وقد أخضعت هذه النتائج للمناقشة والتفسير على ضوء نتائج بعض الدراسات السابقة، وبناءا على الإطار النظري للدارسة، وبعض خصائص العينة محل الدراسة.
The current study aims to reveal the level of prevalence of school bullying among middle school students in Touggourt estate, the study focused on the following questions: - What is the level of school publication spread among middle school students? - Is there a statistically significant relationship between school poetry and parental treatment methods (physical abuse, refusal, excessive protection, excessive interference, sibling discrimination, humiliation, tolerance, negligense) among middle school students? - Are there statistically significant differences in school dates among middle school students due to the variable gender with higher degrees on the different 1types of the parental treatment? In view of the objectives accompanying of this research, which are of the explore and assess each of the correlations and differences, the two students adopted the descriptive approach based on the exploratory, precautionary, and differense study. The study was conducted on a sample of middle school students in touggourt estate, and they were chosen by accident, their data were collected by two tools: The School bulliying Scale of "Magdy Muhammad Al-Desouki", and the scale of Parenting Methods "Embo", this is after calculating its psychometric properties and ensuring its validity for application. The study data were also subjected to statistical treatment using the Statistical Package for Social Sciences 'spss' (version 19), and the most important results were recorded: - The level of school bullying among middle school students is less than average. - There is no relationship between school bullying and parental treatment methods (physical abuse, refusal, excessive protection, excessive interference, sibling discrimination, humiliation, tolerance, negligense) among middle school students. - There are statistically significant differences in the school due to the gender variable among middle school students in the higher grades league on the tolerance pattern, while the other patterns have no differences. this, and these results were subjected to discussion and interpretation in the light of the results of some previous studies, and based on the theoretical framework for the study, and some characteristics of the sample under study.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26877
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khothrane-asma.pdf927,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.