Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26880
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمحمد الشايب الساسي-
dc.contributor.authorطرابلسي, خديجة-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26880-
dc.descriptionتخصص:علم النفس العمل والتنظيم وتسيير الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractهدفتالدراسةالحاليةإلىمعرفةطبيعة العلاقة بين القيادة الخادمة والاستغراق الوظيفي لدى أساتذة التعليم الابتدائي لمدينة ورقلة، كما هدفت إلى معرفة أثر كل من الجنس وسنوات العمل على الاستغراق الوظيفي، ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وقدتبنتأداتينهما:استبيانالقيادةالخادمة استخدم كأداة لجمع المعلومات اللازمة لمناسبتها للبحث، وهي أداةاعتمدها (غالي،2015) في دراسته بعد تكييف فقراتها لتقييم أبعاد القيادة الخادمة، تكونت من (28) فقرة، للأبعاد التالية:المهاراتالمفاهيمية،التمكين،مساعدةالمرؤوسينعلىالتقدموالنجاح، الاهتمامبالمرؤوسينأولا، التصرفبأخلاق،المعالجةالعاطفية،الالتزام بتطوير المجتمع، والأداة الثانية هي استبيان الاستغراق الوظيفي التي اعتمدها (الساعدي وشلال، 2015) في دراستهما لتقييم أبعاد الاستغراق الوظيفي تكونت من (33) فقرة، موزعة على (5) أبعاد وهي: الاستغراق الجسدي، الاستغراق الشعوري، الاستغراق الإدراكي، الاستغراق المعرفي/ الذهني، الاستغراق التنظيمي. وشملت عينة الدراسة 274 أستاذاتم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، حيثكانعددالإناث 210 أستاذة، وعددالذكور 36 أستاذا، وبعدتطبيقأدواتالدراسة،وتفريغ البياناتالمتحصل عليهاواختبارهاببرنامجالحزمالإحصائيةللعلوم الاجتماعية SPSS V 21، تمالتوصلإلىأنمديري المدارس الابتدائية يمارسون القيادة الخادمة بمستوى منخفض وأن مستوى الاستغراق الوظيفي لدى الأساتذة منخفض،توجد علاقة بين القيادة الخادمة والاستغراق الوظيفي وان العلاقة بين الاستغراق الوظيفي والقيادة الخادمةتتأثر بالجنس، وانه لا تتأثر العلاقة بين الاستغراق الوظيفي والقيادة الخادمة بسنوات العمل.  en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to know the nature of the relationship between servant leadership and job engagement among primary school teachers in the city of Ouargla, and also aimed to know the effect of gender and years of work on job engagement, and to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive correlative approach, and he adopted two tools: the leadership questionnaire The maid was used as a tool to collect the necessary information for its relevance to the research, and it is a tool adopted by (Gali, 2015) in his study after adapting its paragraphs to assess the dimensions of servant leadership. It consisted of (28) paragraphs, for the following dimensions: conceptual skills, empowerment, helping subordinates to progress and success, paying attention to subordinates first, behaving with morals, emotional treatment, commitment to community development, and the second tool is the job absorption questionnaire that was adopted by (Al-Saadi and Shallal, 2015) in their study to assess the dimensions of job involvement. It consisted of (33) items, distributed into (5) dimensions: absorption Physical, emotional, cognitive, cognitive/mental, organizational. The study sample included 274 professors who were chosen in a stratified random manner, where the number of females was 210, and the number of males was 36. Servant leadership is at a low level, and that the level of teacher engagement is low, there is a relationship between servant leadership and job engagement, and that the relationship between job absorption and servant leadership is affected by gender, and that the relationship between job absorption and servant leadership is not affected by years of work.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.relation.ispartofseries2021;-
dc.subjectالقيادة الخادمةen_US
dc.subjectالاستغراق الوظيفيen_US
dc.titleعلاقة القيادة الخادمة بالاستغراق الوظيفي "دراسة على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
trabolsi-khadija.pdf924,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.