Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26887
Title: دور التربية الإعلامية في بناء ذهنية النقدية لجمهور وسائل الإعلام دراسة ميدانية لعينة من طلبة ماستر قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: تومي, فضيلة
قنون, محمد علي
Keywords: التربية الإعلامية
الفكر النقدي
جمهور وسائل الإعلام
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي تؤديه التربية الإعلامية في بناء الذهنية النقدية لدى جمهور وسائل الإعلام وقد جاءت تساؤلات هاته الدراسة على الشكل التالي: 1.ما مفهوم التربية الإعلامية لدى جمهور وسائل الإعلام ؟ 2. كيف تساهم التربية الإعلامية ف بناء الفكر النقدي لجمهور وسائل الإعلام ؟ 3. هل الفكر النقدي الذي تبنيه التربية الإعلامية لدى جمهور وسائل الإعلام ايجابي؟ وقد تم الاعتماد على عينة قصدية من مستخدمي وسائل الإعلام ومتلقي الأخبار من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قصدي مرباح ورقلة حيث انتهجنا النظرية البنائية وقد اعتمدنا على المنهج المسحي وعلى أداة استمارة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين وتم تقسيم الاستمارة إلى ثلاثة محاور . وقد توصلت هاته الدراسة إلى أن أغلبية الطلبة يعتقدون أن مفهوم التربية الإعلامية هو بمعنى كيفية التعامل مع المضامين الإعلامية كما يرون أن أهم أساس للتربية الإعلامية هو المحافظة على اللغة العربية الفصحى كما أن البناء الفكري النقدي لدى جمهور وسائل الإعلام يتم من خلال إبداء الفرد لرأيه حول الأخبار المنشورة.
This study aims to identifay the role playded by media educatoin in building the critial mindest of the mass media audieince. The questions of this study were as follows: 1.what is the concept of media education for the mass audience? 2. how does media education contribute to building the ciritical thinking pf the mass media audience? 3.is the ciritical thinking that media education buildes among the mass media positive? It was relid on an intenational sample of media users and news recipients from the students of the department of media and communication sciences at the university of kasdi merbah ouargla, where we adopted the constructivisit theory and we relied on the survey method and the questoinnair tool to collect data from the respondents and the form was divided into three axes. This study founde that the majority of students believe that the concept of media education is how to deal with media contents important basis for media education is the presrvatoin of the classical Arabic language and the crtical intellectucal construction of the mass media audience is throughthe individuals expression of his opinion about the published news.
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26887
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ganoun-mohamed ali.pdf852,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.