Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26890
Title: دور المؤثرين على مواقع التواصل الاجتماعي في قيادة الرأي العام في الجزائر دراسة ميدانية في مدينة ورقلة – جامعة ورقلة –
Authors: سويقات, لبنى
عرباوي, يمينة
Keywords: التأثير
مواقع التواصل الاجتماعي
القيادة
الرأي العام
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: عالجت الدراسة موضوع دور المؤثرين في مواقع التواصل الاجتماعي في قيادة الرأي العام في الجزائر وقد استهدفت الدراسة مدينة ورقلة، من خلال التعرف على عادات وأنماط الاستخدام وكذا دوافع وأسباب المتابعة والاشباعات التي المحققة، كما حاولنا التعرف على اتجاهات وآراء المتابعين حول طريقة المؤثرين في طرح القضايا في مواقع التواصل الاجتماعي، وللإجابة عن هذه التساؤلات قمنا باستخدام أداة الاستبانة ووزعناها إلكترونيا من أجل جمع البيانات وتحليلها بعد تحكيمها تم توزيعها على عينة صدفية من قاطني المدينة تكونت من 80 مفردة معتمدين على المنهج المسحي. وقد تضمنت الدراسة فصلين الأول يتضمن كل من الإطار المنهجي والنظري والثاني متعلق بالإطار التطبيقي للدراسة حيث توصلنا في النهاية لمجموعة من النتائج أهمها: أغلب المتابعين لمؤثري مواقع التواصل الاجتماعي هدفهم من المتابعة هو زيادة الرصيد المعرفي حول مختلف القضايا التي يطرحها هؤلاء المؤثرين، كما استنتجنا أنهم يطرحون قضايا اجتماعية وسياسية محلية تهم المجتمع والمواطن، كما يتفاعل المؤثرون مع متابعيهم بمناقشة مايقترحونه من مواضيع.وفي الأخير نرى بأن مواقع التواصل الاجتماعي سمحت للمؤثرين بطرح أفكارهم بكل حرية وجرأة ودون قيود.
The study dealt with the topic of the role of influencers in social networking sites in leading public opinion in Algeria. The study targeted the city of Ouargla, by identifying the habits and patterns of use, as well as the motives and reasons for follow-up and gratifications achieved. We also tried to identify the trends and opinions of followers about the way influencers raise issues in Social networking sites, and to answer these questions, we used a questionnaire tool and distributed it electronically in order to collect and analyze data after arbitration. It was distributed to a psoriasis sample of city residents consisting of 80 individuals based on the survey method. The study included two chapters, the first includes both the methodological and theoretical framework and the second is related to the applied framework of the study, where we finally reached a set of results, the most important of which are: Most of the followers follow the influencers in order Increase the a knowledge balance about the various issues raised by these influencers We also concluded that they raise local social and political issues of interest to society and the citizen, and influencers interact with their followers by discussing what they suggest of topics. Finally, we see that social networking sites allowed influencers to present their ideas freely, boldly and without restrictions.
Description: تخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26890
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arbaoui-yamina.pdf884,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.