Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26893
Title: الأساليب الإقناعية للمؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي دراسة استكشافية لعينة من متابعي صفحة أم وليد على اليوتيوب
Authors: غوتي, زياني
تجيني, عبد الناصر
لوث, تجاني
Keywords: الاساليب الاقناعية
مواقع التواصل الاجتماعي
صفحة ام وليد
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تناولت الدارسة موضوع الأساليب الإقناعية للمؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي دراسة استكشافية لصفحة أم وليد عبر قنوات اليوتيوب وهذا لعينة من طالبات جامعة قاصدي مرباح ورقلة، إذ تهدف الدراسة إلى الكشف عن مدى وكيفية تفاعل الطلبة الجامعيين مع مضامين قنوات اليوتيوب؛ وما هي الأساليب الإقناعية للمؤثرين لجلب أكبر عدد من المشاهدات والمتابعات. لقد ارتكزت إشكالية دراستنا على دور المؤثرين في الإقناع عبر مواقع التواصل الاجتماعي، من خلال دراسة استكشافية شملت متابعي صفحة أم وليد على اليوتيوب، حيث انطلقنا من الإطار المنهجي المفاهيمي وقمنا بتطبيق المنهج الوصفي، كان ذلك عن طريق استخدام استمارة استبيان قمنا بتوزيعها، ثم جاء الإطار التطبيقي الذي يمثل الجانب الميداني للدراسة وحوصلة لبحثنا هذا. وقد توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها أن دور المؤثرون هو خلق أساليب إقناعية فعالة للتأثير في المشاهدين، كما استنتجنا أن مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي يعدون من بين الشخصيات الأكثر متابعة على موقع اليوتيوب، وهذا إن دل على شيء فإنما يدل على الدور الفعال الذي يلعبه المؤثرون في شتى المجالات عبر مواقع التواصل الاجتماعي.
The study dealt with the topic of persuasive methods of influencers through social networking sites, an exploratory study of Um Walid’s page through YouTube channels, and this is for a sample of students from the University of Kasdi Merbah and Ouargla. of views and followers. The problem of our study was based on the role of influencers in persuasion through social networking sites, through an exploratory study that included the followers of Umm Walid’s page on YouTube, where we proceeded from the conceptual methodological framework and applied the descriptive approach, that was by using a questionnaire form that we distributed, then the framework came Applied, which represents the field side of the study and the outcome of this research.We have reached a set of results, the most important of which is that the role of influencers is to create effective persuasive methods to influence viewers, and we also concluded that social media influencers are among the most followed personalities on YouTube, and this indicates something that indicates the role that influencers can play. In various fields through social networking sites
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26893
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
louth-tijani.pdf1,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.