Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26941
Title: مفهوم الإنسان في الفلسفة الغربية إرنست كاسيرر نموذجاً
Authors: كـراش, إبـراهيم
أبـو بـكر, تـوفيق
Keywords: الترميز
الثقافة
الترنسندنتالي
الوظيفة
الفينومينولوجيا
الحضارة
الأشكال الرمزية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2021
Abstract: طرح ارنست كاسيرر سؤاله الأنثروبولوجي ، ما هو الإنسان ؟. بعد أن وصل في بحثه الابستيمولوجي، القائم على النقد الترنسندنتالي والتحليل الفينومينولوجي. إلى قناعة تامة بأن كل عناصر الثقافة التي تعبر عنها الحضارة الإنسانية، هي صور للمعرفة والفهم . الناتجة عن الإبداع الفكري الإنساني الحر، باستخدام الأشكال الرمزية . هذه القناعة جعلته يطور ويوسع من مجال فلسفة النقد الكانطية ، ليتناول نقد المعرفة في صورتها الموضوعية كثقافة تتمظهر في مقولات الحضارة وهي: الفن ، العلم ، اللغة ، الأسطورة ، الدين ، التاريخ ...إلخ. وعلى أساس هذا المنظور الفلسفي، حدد كاسيرر مفهوم الإنسان بقدرة الترميز ووظيفته العملية بدلا من قدرة العقل ، لأن الترميز مميِّزة فاصلة بين عالم الإنسان والحيوان . وبالأشكال الرمزية يفهم عالم الإنساني الحضاري، ويصاغ تعريفه. فالإنسان كائن رامز تحدد هويته بأنماط الثقافة وصورها الحضارية التي تحمل و تستوعب الفهم الإنساني الفردي والجماعي بكل أشكاله.
Ernst Cassirer posed his anthropological question .What is the human? After he arrived in his epistemological research based on transcendental criticism and phenomenological analysis, to the complete conviction that all the elements of culture expressed, by human civilization are forms of knowledge and understanding. Resulting from free human intellectual creativity using , symbolic forms. This conviction made him develop and expand the field of Kantian philosophy of criticism, to deal with the criticism of knowledge in its objective form as a culture that appears in the categories of civilization, namely: art, science, language, myth, religion, history ... etc. On the basis of this philosophical individual perspective, Cassirer defined the concept of the human by the ability of coding and its practical function, Instead of the ability of the mind, because coding is a distinction separating the human and animal world. And by symbolic figures, he understands the civilized human world, and formulates his definition. The human is a symbolic being, that defines his identity with the patterns of culture and their civilized images, hat contain the single and collective human understanding in all its forms. :Key words symbolisme, culture, Function, transcendental, phenomenological, Civilization, symbolic form
Description: تخصص:فلسفة عامة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26941
Appears in Collections:philosophie Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abou bakeur-Toufik_compressed.pdf960,19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.