Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26962
Title: النقد الجمالي عند هربرت ماركيوز
Authors: برابح عمر
بالمهدي, فايزة
Keywords: السيطرة
الطبيعة
الإنسان
العقلانية التكنولوجية
الحساسية الجديدة
الفن، الخيال
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تناولنا في هذه الدراسة التي تندرج تحت عنوان النقد الجمالي عند <هربرت ماركيوز> والذي يتخذ موقف ناقد للعقلانية التكنولوجية في المجتمعات المتقدمة صناعيا، والتي أصبحت أداة تحكم وسيطرة تفرض سيطرتها على الإنسان والطبيعة معا غايتا منها في تلبية حاجياتها بما يحقق لها منافعها،إذ أن ماركيوز حاول من خلال هذه الإشكاليةإيجاد حلول تمكن الإنسان من التخلص من هذه الهيمنة وذالك عن طريق دور ووظيفة الجمال والفن كوسيلة تحرر والتي تبشر بمستقبل أفضل للإنسان، باعتمادها على ركيزتين أساسيتين لتحقيق ذالك وهما الحساسية الجديدة والخيال، وترفض الزيف الذي يعيشه في واقعه المعاصر أصبح إنسان ذي بعد واحد.
In this study، which falls under the title of Aesthetic Criticism of Herbert Marcuse، we dealt with a critical stance on technological rationality in industrially advanced societies، which has become a control and control tool that imposes its control over man and nature together، with the aim of satisfying its needs in order to achieve its benefits، as Marcuse He tried through this problem to find solutions that would enable man to get rid of this hegemony through the role and function of beauty and art as a means of liberation، which heralds a better future for man، by relying on two main pillars to achieve this، namely the new sensitivity and imagination، and rejecting the falsehood that he lives in his contemporary reality. after one.
Description: تخصص: فلسفة عامة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26962
Appears in Collections:philosophie Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
balmahdi-fayza.pdf470,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.