Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27153
Title: العوامل المؤثرة في اعتمادا المؤسسات الصغيرة والمتوسطة على التسويق الالكتروني دراسة حالة: مجموعة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بولاية ورقلة
Authors: شاذلي, شوقي
رقاقدة, راضية
Keywords: تسويق الإلكتروني
عوامل التكنولوجية
مستوى الإعتمادا
عوامل البيئية
مؤسسات الصغيرة والمنوسطة
e-marketing
technological factors
small enterprises and region
small enterprises and region
environmental factors
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العوامل المؤثرة في اعتماد المؤسسات الصغيرة والمتوسطة على التسويق الإلكتروني في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بورقلة،ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم توزيع إستبيان على عينة من مسؤولي ومدراء المؤسسات الصغيرة والمتوسطة والمتكونة من (40)كأداة رئيسية لجمع المعلومات، ، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستمارات عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط، تحليل الانحدار المتعدد والبسيط،لمعرفة النتائج المتواصل إليها وكذا إختبار فرضيات البحث التي تم وضعها، وخلصت الدراسة لعدة نتائج أهمها: 1. هناك مستوى متوسط من تأثير العوامل التنظيمية على التسويق الإلكتروني. 2. يوجد في مؤسسات محل دراسة مستوى متوسط من تأثير المستوى العوامل الفردية على تطبيق التسويق الإلكتروني. 3. تؤثر العوامل التكنولوجية بشكل متوسط على تبني التسويق الإلكتروني. 4. أتضح من خلال الدراسة أن العوامل البيئية تؤثر بشكل متوسط على تطبيق التسويق الإلكتروني. 5. مستوى إعتمادا التسويق الإلكتروني من قبل مؤسسات محل الدراسة كان بنسبة متوسطة. 6. لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاعتمادا على التسويق الإلكتروني في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة حسب مدى النشاط.
And the Association of Large Institutions and Companies for the account of marketing in large institutions, and in order to achieve the objectives of the study, samples were distributed from companies and directors of companies and specialized institutions from (40) as a tool to collect information ... the data contained in the inquiries by using the code of social sciences (SPSS) By relying on arithmetic means, standard deviations, treatment, multiple and simple regression analysis, to know the continuous results as well as the research hypotheses that have been developed, The study concluded the most important results: 1. There is a medium level of factors influencing e-marketing. 2. In the study institutions there is an average level of individual factors on the application of e-marketing. 3. Technological factors on average to adopt e-marketing. 4. It is clear from studying the environmental factors that you buy in an average way on the e-marketing application. 5. The level of accreditation for electronic marketing by the study institutions was at a medium rate. 6. There are no statistically significant differences in the reliance on e-marketing in small-sized enterprises.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27153
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
regageda-radia.pdf2,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.