Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27295
Title: ملكية العلامة التجارية بين التسجيل والاستعمال
Authors: خديجي أحمد
خويلدي ربيعة, الداوي يمينة
Keywords: التسجيل
العلامة التجارية
الاستعمال
الايداع العلامة
المعهد الوطني للملكية الصناعية
الزامية التسجيل
الزامية الاستعمال
الزامية العلامة
Register
Marque de commerce
Usage
Deposit the mark
Registration required
National Institute of Industrial Property
Required useMark is mandatory
Mark is mandatory
S'inscrire
Marque
Déposer la marque
Usage
Enregistrement requis
Institut national de la propriété industrielle
La marque est obligatoire
Utilisation requise
Issue Date: 2020
Abstract: تعبر العلامة التجارية عن مصطلح أو رمز أو إشارة أو تصميم أو مزيج منهما , يهدف إلى التعرف على السلع والخدمات بحيث يضعها التاجر أو الصانع على المنتجات التي يقوم ببيعها أو صنعها لتمييزها عن غيرها مما يبيعه غيره من المنافسين وهي ثلاثة أنواع : تجارية يستخدمها التجار في تمييز المنتجات ، صناعية يضعها الصانع ليميز المنتجات التي يقوم بصنعها من مثيلاتها من المنتجات الأخرى , علامة الخدمة متعلقة بخدمة معينة تميزها من خدمة مماثلة , بالإضافة إلى أنواع أخرى منها العلامة المشهورة والمحلية . وتسري العلامة وفق تشريع خاص بها وشروط محددة شكلية وموضوعية فالشكلية تتمثل في ايداع العلامة وفحصها وتسجيلها وكذا نشرها من طرف المصلحة المختصة بالتسجيل أما الموضوعية تتمثل في شرط الجدة والتمييز وشرط التمثيل الخطي وأن لا تكون مخالفة للنظام العام والآداب العامة, ولكي يتمتع صاحب العلامة بالحماية القانونية اشترط المشرع الجزائري إلزامية تسجيل العلامة المستعملة فالاستعمال وحده لا يكفي للحماية , بل لابد من أن تكون العلامة المستعملة عبر الإقليم الوطني مسجلة أو تم ايداع طلب تسجيل بشأنها لدى المعهد الوطني الجزائري للملكية الصناعية , وأن استعمال العلامة دون تسجيلها يعتبر تعديا ويعاقب عليه القانون , وبالتالي فلمشرع الجزائري كفل الحماية القانونية للعلامة المسجلة دون العلامة الغير المسجلة لإحصاء أصحاب العلامات وتشجيعهم على التسجيل للتمتع بالحماية القانونية من جنح التقليد والتزوير والحماية المدنية من خلال دعوى التعويض عن المنافسة الغير مشروعة , وتستمر هاته الحماية إلى غاية انتهاء مدة تسجيلها وهي10 سنوات قابلة للتجديد لفترات متتالية , وأن أي اعتداء على العلامة من لحظة التسجيل إلى غاية انتهاء هذا الأجل يعتبر تعدي على حقوق صاحب العلامة أما إذا وقع الاعتداء والمساس بها قبل التسجيل أو بعد انقضائها فلا تمتد الحماية القانونية لها , مع مراعاة أحكام الاتفاقيات والمعاهدات الدولية المتعلقة بحماية العلامة التجارية والمنظمة إليها الجزائر خاصة اتفاقية باريس لسنة 1883 واتفاقية مدريد لسنة 1891كون يعتبر هذا الأخير التسجيل الدولي الحاصل في إحدى دول الاتحاد نافذ في كل الدول الاتحاد الأخرى ومن ثم إضفاء الحماية القانونية على العلامة المسجلة في إحدى دول الاتحاد لتشمل باقي دول المنظمة للاتفاق.
Abstract : trademark expresses a term, symbol, sign, design, or combination of both, aimed at identifying goods and services so that the merchant or manufacturer places them on the products that he sells or manufactures to distinguish them from others from what other competitors sell, and they are three types: Commercial used by merchants to distinguish The products are industrial that the manufacturer puts in order to distinguish the products he makes from their counterparts from other products. The service mark is related to a specific service that distinguishes it from a similar service, in addition to other types, including the famous and local mark. The mark is enforceable according to its own legislation and specific formal and objective conditions. Formality consists in depositing the mark, examining and registering it, as well as publishing it by the authority concerned with registration. Objectivity is represented in the requirement of novelty, discrimination and the requirement of written representation and that it does not violate public order and public morals, and for the owner of the mark to enjoy legal protection, the condition The Algerian legislature is obligatory to register the used mark, so use alone is not sufficient for protection. Rather, the mark used across the national territory must be registered or an application for registration in respect of it has been filed with the Algerian National Institute for Industrial Property, and using the mark without registering it is considered an infringement and is punishable by law, and therefore for the Algerian legislator Guarantee the legal protection of the registered mark without the unregistered mark to count the owners of the marks and encourage them to register to enjoy legal protection from misdemeanor counterfeiting, forgery and civil protection through a lawsuit for compensation for unfair competition, and this protection continues until the end of its registration period, which is 10 years, renewable for consecutive periods, and that any Assault on the mark from the moment of registration until the end of this period It is considered an infringement of the rights of the owner of the mark, but if the assault occurs and prejudices it before the registration or after its expiration, the legal protection for it does not extend, taking into account the provisions of international agreements and treaties related to the protection of the trademark and which Algeria is organized to, especially the Paris Agreement of 1883 and the Madrid Agreement of 1891, since the latter is considered an international registration What is obtained in one of the countries of the union is effective in all the other countries of the union, and then legal protection is given to the trademark registered in one of the countries of the union to include the rest of the countries of the organization of the agreement
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الحقوق والعلوم السياسية قسم الحقوق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27295
Appears in Collections:Département de droit - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kouildi-daoui.pdf.pdf1,98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.