Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27783
Title: واقع استخدام المؤسسات الاقتصادية لتكنولوجيا الاتصال الحديثة دراسة ميدانية بمؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة
Authors: ثابث, مصطفى
زايدي, نذير
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: إن الدور الكبير الذي باتت تلعبه تكنولوجيا الاتصال الحديثة في حياة الأفراد والمجتمعات والاقتصاديات، جعلها تدخل ضمن البنى التحتية للعديد من المؤسسات، التي تريد مواكبة التطورات الحديثة لا سيما منها المؤسسات الاقتصادية، التي تدرك دور التجديد وفعالية المبتكرات في تغيير أنماط الاتصال والتسيير الكلاسيكية. بالتالي فالتكيف مع المدخلات الجديدة حتمية لابد منها تعبر عنها عملية التبني، وقد كانت المؤسسات الغربية السباقة في ميدان إدخال تكنولوجيا الاتصال الحديثة، والمؤسسات الجزائرية أيضا لم تكن بعيدة عن هذا التطور إذ دخلت تكنولوجيا الاتصال الحديثة إلى صلب نشاطاتها اليومية، ومن هذا المنطلق توجهت دراستنا هذه إلى التعمق في واقع استخدام هذه التكنولوجيا في مؤسساتنا، على خلفية نظرية انتشار المبتكرات، وقد تم ذلك من خلال دراسة ميدانية بمقر مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة)شارع روابح عبد الرحمان(. ولمعالجة الإشكال المطروح، اعتمدنا في البداية على إدراج تساؤل حول تكنولوجيا الاتصال الحديثة المستخدمة بمؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة، كما أدرجنا تساؤل ثاني يخص اثر استخدام هذه التكنولوجيا على أداء المؤسسة وقمنا في الأخيربإدراج تساؤل ثالث حول العراقيل والصعوبات التي تواجهها مؤسسة اتصالات الجزائر في استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة. ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدنا في إجراء هذه الدراسة الوصفية على منهج المسح الوصفي، حيث استخدمنا ضمن هذا الأخير المسح التحليلي بغية الوصول إلى تفسيرات كيفية تضاف إلى النتائج الكمية، ونظرا لمحدودية عدد مفردات مجتمع البحث، فقد فضلنا أن يكون حصرا شاملا لجميع الموظفين العاملين في المؤسسة والمزودين بتكنولوجيا الاتصال الحديثة )جهاز الحاسوب والشبكات الاتصالية(، مستعينين في جمع المعلومات بأداتين هما الملاحظة لكشف بعض الحقائق كظروف استخدام تكنولوجيا الاتصال ووسائلها، والمقابلة حيث اعتمدت على المقابلة غير المقننة، بهدف جمع معلومات عن تاريخ المؤسسة ونشاطاتها، وكذا التكنولوجيات المستخدمة والأفراد المستخدمين لها، كما واعتمد الباحث أيضا على"استمارة الاستبيان" التي قسمتإلىأربعة محاور أساسية. وبعد جمع المعلومات ميدانيا وتحليلها توصلنا إلى جملة من النتائج أبرزها اعتماد مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلةوعمالها في عملهم على هذه الوسائل )جهاز الحاسوب الثابت، وشبكتي الانترانت والانترنت(، وأن لاستخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة اثر في تحسين أداء المؤسسة حيث ساهم في زيادة فعالية اتصالها الداخلي والخارجي، وساهم أيضا في تحسين إنتاجية عملها بشكل كبير، كما كان لاستخدام تكنولوجيا الاتصال اثر سلبي على أداء المؤسسة والذي يبرز في مخاطر إصابة المعلومات بالفيروسات التي تلحق بها وتقليص الوظائف وكذا تهديد حماية المعلومات، هذا وتواجه مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة عراقيل وصعوبات جمة في استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة تتمثل في بيروقراطية المؤسسة ونقص الإمكانات المادية والبشرية المؤهلة.
The great role that modern communication technology plays in the lives of individuals, societies and economies has made it within the infrastructure of many institutions that want to keep pace with modern developments, especially economic institutions that realize the role of innovation and the effectiveness of innovations in changing the classic modes of communication and management. Consequently, adaptation to new inputs is an inevitable one that must be reflected in the adoption process, western institutions were the first in the field of introducing modern communication technology, and Algerian institutions were also not far from this development as modern communication technology entered the core of their daily activities, and from this standpoint this study directed in depth in the reality of using this technology in our institutions against the background of the theory of proliferation of innovations, this was done through a field study at the headquarters of Algeria telecom in ouargla (rouabehabdelrahman street). In order to address the problem at hand, we relied at the outset on the inclusion of a question about the modern communication technology used by the Algerian telecommunications corporation in ouargla,wealso included a second question regarding the effect of using this technology on the organization's performance, and in the end we included a third question about the obstacles and difficulties that Algeria telecom faces in using modern communication technology. In order to achieve these goals, we relied in conducting this descriptive study on the descriptive survey methodology, where we used within the latter the analytical survey in order to reach explanations of how to beadded to the quantitative results and given the limited number of the research community's vocabulary, we preferred that it be exclusively comprehensive for all employees working in the institution and equipped with modern communication technology the computer and communication networks are assisted in collecting information with two tools, namely the observation to reveal some facts such as the conditions for using communication technology its means,and the interview as it relied on the unregulated interview in order to collect information on the history of the institution and its activities, as well as the technologies used and the individuals using it essential hubs. After collecting and analyzing information on the ground, we reached a number of results, the most prominent of which is the reliance of algeria telecom ouarglaand its workers in their work on these means the fixed computer the intranet and internet. And that the use of modern communication technology has an impact on improving the organization's performance, as it contributed to increasing the effectiveness of its internal and external communication, and also contributed to greatly improving the productivity of its work the use of communication technology had a negative impact on the organization's performance, which is highlighted in the risks of inflecting information with viruses that inflict it job cuts and threat information protection. The Algerian telecom organization in ouargla faces many obstacles and difficulties in using modern communication technology, represented by the institution's bureaucracy, and the lack of qualified material and human resources.
Description: تخصص :اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27783
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zaydi-nadir.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.