Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27953
Title: دور المهارات المعنوية ( الناعمة ) في تحسين أداء الأستاذ الباحثدراسة ميدانية لعينة من أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير بجامعة ورقلة
Authors: مناصرية, رشيد
بن سليمان, فاطمة
Keywords: مهارات معنوية
أداء الأستاذ الباحث
تحسين الأداء
Soft skills
researcher teacher performance
performance improvement
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة دور المهارات المعنوية (الناعمة) في تحسين أداء الأستاذ الباحث في كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، ولتحقيق أغراض الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي واستخدام الاستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات مع المقابلة والملاحظة والوثائق الرسمية، وقد اقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة بلغ تعدادها ( 104) منفردة استرجعت منها (51) صالحة للمعالجة الإحصائية باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) نسخة 19 ،خلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود مستوى مرتفع للمهارات الناعمة لدى أساتذة الكلية من وجهة نظرهم، ويرجع ذلك إلى وعيهم بأهميتها في مجال التعليم العالي، وحرصهم على التطوير الذاتي واستثمار كل القدرات لتحقيق النجاح في ميدان العمل وتحسين أدائهم وأداء مؤسستهم، ويقابله مستوى مرتفع أيضا لأداء الأساتذة الباحثين، كما وجدنا أن العلاقة الإرتباطية بين المهارات الناعمة كمتغير مستقل وأداء الأستاذ الباحث كمتغير تابع علاقة طردية قوية، وتوصلنا لوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات المبحوثين فيما يتعلق بالجنس، في حين لا توجد فروق فيما يتعلق بباقي المتغيرات الشخصية (العمر، الرتبة العلمية، عدد سنوات التدريس). وتوصي الدراسة بتصميم برامج تدريب على المهارات الناعمة لفائدة الأساتذة خاصة المهارات القيادية التي أثبتت الدراسة أن لها تأثير كبير في تحسين أدائهم
The aim of this study is to identify the role of soft skills in improving the researcher’s performance at the faculty of Economics, Commerce and Management Sciences, university of Kasdi Merbah, Ouargla. To achieve the study objectives we adopted the descriptive analytical method and a questionnaire as a key tool to collect the required information together with comparison, observation and official documents. The distribution operation has focused on the simple random sample method. The size of the targeted population is (104). 51 samples of the total number were recovered and fit for SPSS (Statistical Package for the Social Sciences), V 19. The results of the study confirmed that the faculty teachers possess a high soft skills level because they are aware of its importance in the field of higher education, in addition to their keen interest to self-development and investment of all skills to achieve success and improve their performance and the one of their institution. The same high performance level is achieved by researchers. Furthermore, we deduced that the correlation relationship between soft skills (as an independent variable) and the performance of the researcher teacher (as a dependant variable), is a positive strong statistical correlation relationship. Also the study shoمهارات معنوية (ناعمةws that there is a statistical significant relationship between the answers regarding the sex, however there is no statistical significant relationship the other personal variables (age, qualification, number of teaching years).The study recommends the design of a soft skills training program for the benefit of teachers, mainly leadership skills that our study confirmed that they have great effect in performance improvement.
Description: إدارة الموارد البرية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27953
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben slaiman-fatima. pdf_compressed.pdf1,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.