Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27981
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | بوضياف, نادية | - |
dc.contributor.author | سعداوي, فاطمة الزهرة | - |
dc.contributor.author | حليلات, منال | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27981 | - |
dc.description | تخصص: علم النفس التربوي | en_US |
dc.description.abstract | تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين ببعض متوسطات بلدية تقرت، ومعرفة الفروق ذات الدلالة الإحصائية في مستوى السلوك التنمري بالنسبة لمتغيرين ( الجنس، السن، المستوى الدراسي) ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدنا على جملة من الإجراءات المنهجية بدءا بتبنينا المنهج الوصفي الاستكشافي واعتمادنا على إستبانة السلوك التنمري " مجدي محمد الدسوقي" (2016)، حيث تم اختيار العينة بطريقة عشوائية بسيطة، شملت 64 تلميذا و تلميذة للعام الدراسي 2020- 2021، وأخيرًا تمت المعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة بواسطة برامج إحصائية spss26وصولا إلى النتائج التالية: • مستوى السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين مرتفع. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين باختلافالجنس. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين بإختلافالسن. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين بإختلاف المستوى الدراسي. : | en_US |
dc.description.abstract | Our study aims to knon the level of bulling be haviour at teenagers in schools in some middle schools in touggourt and to know the differences of a statistical meaning in this level of bulling be haviour according to the difference of ( the sex , the age and the learning level). Inorder to realize thesse amis we depend on a set of methadological procedures starting from the usage of the descriptive me thod and the exploratory approach and our reliance on the resolution of the bulling behaviour .Mohamed eldousoki ) 2016) . The sample of the study is choosen simply and randomly . it contais 64 pupils mal and female from the school year 2020/2021 Finally ,the statistical processing of the information is made by statistical programs spss26 The study showed these results : • The level of bullig within teenagers is high . • The are some difference of statistical meaning in the level of bulling behaviour with in teenagers in the school according to the difference of their sex . • There are differences of statistical meaning in the level of bulling behaviour within teenagers in the school according to the difference of their age . • There are no differences of statistical meaning in the level of bulling behaviour of teengers in schools according to the difference of their learning level | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | univ-ouargla | en_US |
dc.subject | المراهقين المتمدرسين | en_US |
dc.subject | السلوك التنمري | en_US |
dc.title | السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين دراسة إستكشافية على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
saadaoui-zohra_compressed.pdf | 679,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.