Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27981
Title: | السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين دراسة إستكشافية على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط |
Authors: | بوضياف, نادية سعداوي, فاطمة الزهرة حليلات, منال |
Keywords: | المراهقين المتمدرسين السلوك التنمري |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | univ-ouargla |
Abstract: | تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين ببعض متوسطات بلدية تقرت، ومعرفة الفروق ذات الدلالة الإحصائية في مستوى السلوك التنمري بالنسبة لمتغيرين ( الجنس، السن، المستوى الدراسي) ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدنا على جملة من الإجراءات المنهجية بدءا بتبنينا المنهج الوصفي الاستكشافي واعتمادنا على إستبانة السلوك التنمري " مجدي محمد الدسوقي" (2016)، حيث تم اختيار العينة بطريقة عشوائية بسيطة، شملت 64 تلميذا و تلميذة للعام الدراسي 2020- 2021، وأخيرًا تمت المعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة بواسطة برامج إحصائية spss26وصولا إلى النتائج التالية:
• مستوى السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين مرتفع.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين باختلافالجنس.
• توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين بإختلافالسن.
• لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين بإختلاف المستوى الدراسي.
: Our study aims to knon the level of bulling be haviour at teenagers in schools in some middle schools in touggourt and to know the differences of a statistical meaning in this level of bulling be haviour according to the difference of ( the sex , the age and the learning level). Inorder to realize thesse amis we depend on a set of methadological procedures starting from the usage of the descriptive me thod and the exploratory approach and our reliance on the resolution of the bulling behaviour .Mohamed eldousoki ) 2016) . The sample of the study is choosen simply and randomly . it contais 64 pupils mal and female from the school year 2020/2021 Finally ,the statistical processing of the information is made by statistical programs spss26 The study showed these results : • The level of bullig within teenagers is high . • The are some difference of statistical meaning in the level of bulling behaviour with in teenagers in the school according to the difference of their sex . • There are differences of statistical meaning in the level of bulling behaviour within teenagers in the school according to the difference of their age . • There are no differences of statistical meaning in the level of bulling behaviour of teengers in schools according to the difference of their learning level |
Description: | تخصص: علم النفس التربوي |
URI: | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27981 |
Appears in Collections: | Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
saadaoui-zohra_compressed.pdf | 679,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.