Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28251
Title: التعزيز اللفظي الإيجابي وعلاقته بالتفاعل الصفي في مادة الرياضيات دراسة ميدانية على عينة من أساتذة الرياضيات للسنة الأولى من التعليم المتوسط ببعض بلديات- تقرت-
Authors: زكورمحمد, فتيحة
بن شهبة, حسيبة
لكحل, فتيحة
Keywords: : التعزيز اللفظي الإيجابي
، التفاعل الصفي
أساتذة مادة الرياضيات للسنة الأولى من التعليم المتوسط .
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين التعزيز اللفظي الإيجابي و التفاعل الصفي في مادة الرياضيات، لدى عينة من أساتذة الرياضيات للسنة الأولى من التعليم المتوسط . والذي كان من المفروض أن تطبق الدراسة على عينة من أساتذة مادة الرياضيات للسنة الأولى من التعليم المتوسط ببعض بلديات تقرت، حيث يبلغ عددهم الإجمالي(115)أستاذ و أستاذة، ولكن للأسف توقف التطبيق بسبب الازمة الصحية( كوفيد-19 )الذي أصابت الجزائر خاصة والعالم عامة، وبالتالي لم يتم تحديد عدد العينة المراد دراستها ،كمااستخدمنا المنهج الوصفي الذي كان مناسبا لدراستنا الحالية. كما اعتمدت الدراسة على استبيانين لجمع البيانات وهما: 1- الاستبيان الأول: يقيس التعزيز اللفظي الإيجابي لأساتذة مادة الرياضيات للسنة أولى من تعليم المتوسط. 2- الاستبيان الثاني: يقيس التفاعل الصفي لأساتذة مادة الرياضيات للسنة الأولى من تعليم المتوسط. ولكن للأسف قمنا فقط بإجراءات الدراسة الميدانية أي بوصف العينة ووصف أدوات الدراسة وحساب الخصائص السيكومترية ولكن لم نقم باختبار الفرضيات.لكن هذا لم يمنعنا من وضع النتائج المتوقعة للدراسة الحالية: 1-نتوقع وجود علاقة طردية بين التعزيز اللفظي الإيجابي و التفاعل الصفي لأساتذة مادة الرياضيات لتلاميذ مستوى أولى متوسط . 2- نتوقع عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التعزيز اللفظي الإيجابي و التفاعل الصفي لأساتذة مادة الرياضيات لتلاميذ مستوى أولى متوسط تعزى لطبيعة التكوين. 3-نتوقع عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التعزيز اللفظي الإيجابي و التفاعل الصفي للأساتذة مادة الرياضيات لتلاميذ مستوى أولى متوسط تعزى لأقدمية الأستاذ.
This study attempts to find out the relation between the positive verbal consolidation and the class interaction in mathematics module. Presumably, it was delivered to examine the experiences of one hundred and fifteen teachers from various middle schools in some townships in Touggourt, randomly, but unfortunately, because of the world crisis of COVID 19, the number of the sample is not fixed. The researchers use a descriptive method which seems suitable to this study, using one data gathering tool which is questionnaire: The first questionnaire deals with the positive verbal consolidation of 1st year middle school teachers of mathematics, while the second is about the interaction in the mathematics class of 1st year middle school. However, the researchers describe only the case study, the study tools, and consider the psychometric characteristics, without examining the hypothesizes. This does not prevent them from putting the expected results that come as the following: 1)- there is a relation between the positive verbal consolidation and the interaction in mathematics class between teachers and students of 1st year middle class. 2)- there are no differences based on statistical significance between the positive verbal consolidation and the interaction of mathematics teachers of 1st year second school students, related to the nature of the formation. 3)- there are no differences based on statistical significance between the positive verbal consolidation and the interaction of mathematics teachers of 1st year second school students, related to teachers’ long experiences.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28251
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benchahba-hassiba.pdf846,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.