Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28279
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمناصرية, رشيد-
dc.contributor.authorيوسفي, عبد الحميد-
dc.date.accessioned2022-04-20T08:48:56Z-
dc.date.available2022-04-20T08:48:56Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28279-
dc.descriptionادارة الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractالمعرفة الضمنية، بالإضافة إلى دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي تهدف هذه الدراسة إلى التعرف بشكل دقيق على أساليب الاكتساب المعرفي و على العوامل المؤثرة على لدراسة الموضوع، كما تم الاعتماد على الدراسة الميدانية وجمع البيانات عن طريق الاستبيان ومعالجته الإحصائية بواسطة البرنامج الإحصائي spss نسخة 19، حيث بلغت عينة البحث (39) فرد شملت الموظفين التقنيين لدى مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة(المديرية العملياتية)، وخلصت الدراسة إلى أن مستوى استخدام المعرفة الضمنية مقبول، بين موظفي المؤسسة وهذا راجع إلى اهتمام المؤسسة ، باكتساب المعرفة واستثمارها في تنمية قدرات موظفيها ، اهتمام المؤسسة بأساليب الاكتساب المعرفي كان مقبول ، وهذا راجع إلى اهتمام المؤسسة بأبعاده ، من تدريب وتناوب وظيفي وفرق العمل وتوجيه ، لا توجد فروق بين إجابات المبحوثين ، حول استخدام المعرفة الضمنية ، تعزى إلى المتغيرات الشخصية لديهم (الجنس, المستوى التعليمي، العمر، الخبرة) ، العلاقة الارتباطية بين أساليب الاكتساب المعرفي كمتغير مستقل والمعرفة الضمنية كمتغير تابع ، علاقة طردية ، وكان بعدي التدريب وفرق العمل، الأكثر أهمية وتأثير على المعرفة الضمنية ، من الأبعاد الأخرى ، عدم إعطاء الحرية الكافية للموظفين في اتخاذ القرارات الفورية ، للمشاكل التي تعترضهم ، وبالتالي نقص في استخدام الحدس لديهم . بناء على النتائج توصلنا إلى جملة من التوصيات ، أهمها ضرورة اهتمام الإدارة بتحسين ظروف العمل وتوفير مناخ اجتماعي وتنظيمي محفز، وجوب توفير وسائل الاتصال الحديثة بشكل كافي ، لضمان نجاح عملية اكتساب ونقل المعرفة ، ضرورة اطّلاع الإدارة على الأبحاث والدراسات العلمية في موقع الجامعة ، لتشجيع اكتساب المعرفة ؛ إنشاء فضاءات مخصصة للموظفين تشجعهم على اكتساب ، نقل المعرفة والمعرفة الضمنية ، تعزيز عملية إلى معرفة صريحة قصد توسيع الاستفادة منها وحماية من ضياعهاالتدريب بالوسائل الحديثة سمعية وبصرية ، والاطلاع على كل ما هو جديد، تشجيع نقل المعرفة الضمنيةen_US
dc.description.abstractThis study aims accurately to identify the methods of cognitive acquisition and the influencing factors on the Tacit knowledge and to study the relationship between the study variables. The descriptive approach was used to analyze the subject, relying on field study and collecting data through a questionnaire. This latter was analyzed by the statistical program SPSS version 19, where the research sample reached (39) individuals of the technical staff of Algerian Telecom Ouargla (operational directorate). The study concluded that the level of cognitive acquisition is highly used among the organization’s employees and this is due to the institution’s interest. By acquiring knowledge and investing it in developing the capacities of its employees first and due to the institution’s interest and to the organization’s interest in its dimensions, such as training, job rotation, work teams and mentoring, There were no differences between the respondents' answers regarding the use of Tacit knowledge, due to their personal variables (Gender, educational level, age, experience). The correlation between methods of cognitive acquisition as an independent variable and Tacit knowledge as a dependent variable is a centrifugal relationship. Also, the variables of training and work teams were the most important factors effecting on the Tacit knowledge from other variables. More important, it was concluded the lack of using the intuitional spirit cause of preventing employees from sufficient freedom to take immediate decisions. As a result, some recommendations are suggested to improve acquiring knowledge successfully. The most important one was the need for management to pay attention to improving working conditions and creating a social atmosphere and an organizational motivation. The need to provide an adequate modern means of communication, to ensure the success of the acquisition process and knowledge transfer, also, the necessity for informing the administration with the scientific research and studies on the university's website in order to encourage the acquisition of knowledge. Create spaces for employees to motivate them to acquire and transfer knowledge. Reinforcing the training process by modern audio-visual means, and seeing everything new and encouraging transferring Tacit knowledge to explicit knowledge in order to expand its utilization and protect from its loss.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالمعرفةen_US
dc.subjectالمعرفة الضمنيةen_US
dc.subjectالاكتساب المعرفيen_US
dc.subjectKnowledgeen_US
dc.subjectTacit knowledgeen_US
dc.subjectknowledge acquisitionen_US
dc.titleأساليب الاكتساب المعرفي وانعكاسها على المعرفة الضمنية دراسة ميدانية بمؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة المديرية العملياتيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
youssfi-abd el hamid_compressed.pdf2,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.