Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29739
Title: STUDY AND DESIGN OF A SAND CONVEYOR BETWEEN THE SIDES OF A ROAD
Authors: GHERFI, . Abdelhafid
LAZRI, Hicham
NAIMI, Abdelhamid
Issue Date: 2022
Publisher: Université KASDI-MERBAH Ouargla
Abstract: Blowing sand in arid areas has always had its effect on infrastructure, from buildings to roads. Most commonly it creates an issue to vehicle transportation by blocking the roads. And In desert areas like the North African Sahara and Middle East having functional highways is essential to the economy. Multiple solutions have been discussed on the matter and the most known ones are generalized in two basic ideas, either by protecting the road installing fences or by creating a buffer zone between the road and the sand to keep safe. The use of conveyors in the transportation of materials is very common including sand, especially in construction sites and mines. The idea of this structure is based on the idea of creating a buffer zone on both sides of the road. By creating a bridge over the road using a mixture of belt conveyor and a screw conveyor installed on a truss structure in the shape of a triangle, the height of the structure is 5.5 m and width is 10 m to protect the cars with wheels for transportation.
Dans le sud de l'Algérie, cette région où le climat est désertique, les moyens de transport sont d'une nécessité absolue pour le déplacement de marchandises, le transport des ressources logistiques ou simplement les voyageurs. Plus précisément, dans le sud-est, la région considérée comme la plus riche du pays, où plus d'un million et demi d'habitants y vivent et se déplacent en l'absence d'une bonne infrastructure convenable pour le transport ferroviaire; le transport routier devient une alternative nécessaire plus que maximale. L'enjeu climatique fait en sorte que ce type de transport rencontre plein de problèmes, le plus fameux qui sort du lot est : Le mouvement constant des sables qui bloque les autoroutes localisées entre les dunes. Plusieurs solutions ont été préconisées et essayées. Mais le temps avait prouvé que ces dernières n'étaient rien de plus d'une semi solution majoritairement provisoire. Notre méthode consiste à déplacer le sable sur l'extrémité de la route en utilisant des convoyeurs établies et supportés par une structure métallique. Cette idée assure une opération optimale sans bloquer la circulation ou causer le moindre dérangement aux utilisateurs de la route.
لطالما كان لتطاير الرمال في المناطق القاحلة تأثير على حياة قاطنيها. اكثرهاشيوع هو خلق مشاكل في مجال نقل المركبات عن طريق إغلاق الطرق. وفي المناطق الصحراوية مثل الشرق الأوسط و الصحراء الكبرى في شمال إفريقيا ، فإن وجود طرق سريعة فعالة أمر ضروري للاقتصاد, لقد تم مناقشة العديد من الحلول حول هذا الموضوع وتم تعميم أكثرها شهرة في فكرتين أساسيتين، إما عن طريق حماية الطريق بتثبيت الأسوار أو عن طريق إنشاء منطقة عازلة بين الطريق والرمل للحفاظ على سلامتها. لطالما كان استخدام الناقلات في نقل المواد شائعًا جدًا بما في ذلك الرمال، خاصة في مواقع البناء والمناجم, يعتمد هذا الهيكل على فكرة إنشاء منطقة عازلة على جانبي الطريق, عن طريق إنشاء جسر فوق الطريق باستخدام مزيج من الحزام الناقل وناقل لولبي مركب على هيكل تروس على شكل مثلث، يكون ارتفاع الهيكل 5.5 مترا وعرضه 10 امتار لحماية السيارات ذات العجلات الخاصة بالنقل
Description: Mechanical Manufacturing and Production
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29739
Appears in Collections:Département de Génie Mécanique - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
STUDY AND DESIGN OF A SAND CONVEYOR BETWEEN THE SIDES OF A ROAD.pdf4,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.