Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29850
Title: أخلاقيات الإشهار التلفزيوني في القنوات الجزائرية الخاصة دراسة ميدانية على جمهور عينة من القنوات التلفزيونية الخاصة (النهار، الشروق، البلاد، الحياة ) في الفترة الممتدة من فيفري إلى نهاية مارس
Authors: جيتي, نادية
روابح, حياة
قراش, منى
Keywords: أخلاقيات
الإشهار
الجمهور
التلفزيون
القنوات التلفزيونية الخاصة
الجمهور
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: حاولنا في هذا الدراسة تسليط الضوء علي أخلاقيات الإشهار التلفزيوني حيث تهدف هذه الدراسة للتعرف على وجهة نظر الجمهور المتعرض للإشهار التلفزيوني من الناحية الأخلاقية وهذا من خلال الإشكالية المطروحة: ما هي وجهة نظر الجمهور نحو أخلاقيات الإشهار التلفزيوني في القنوات الجزائرية الخاصة؟ ومن خلال تتبع خطوات الدراسة وتحليلها بإعتماد الاستبيان والذي شمل 100مبحوث من الجمهور التلفزيون القنوات الجزائرية الخاصة من كل الجنسين، ومن خلال هذا تحصلنا علي النتائج التالية: أن أكثر القنوات متابعة من طرف الجمهور هي قناتي النهار و الشروق حيث يتابع الجمهور الإشهارات التي تعجبه فقط ، و هو يفضل ظهور الأطفال داخل الإشهار لما یحمله في داخله من براءة وعفویة، وأيضا يفضل ر ظهور المرأة داخل الإشهار ، ولاحظنا أن الشكل العام لإشهار التلفزیوني لا یحترم القیم والدین، وأخيرًا إن الإشهار التلفزیوني في القنوات الجزائریة الخاصة لا تخدش الحیاء العام.
In this study, we tried to shed light on the ethics of television advertising, as this study aims to identify the moral viewpoint of the public exposed to television advertising, and this is through the problem posed: What is the public's view of the ethics of television advertising in private Algerian channels? And by following the steps of the study and analyzing it by adopting the questionnaire, which included 100 respondents from the public, the private Algerian TV channels of both sexes, and through this we obtained the following results: The most followed channels by the public are Al-Nahar and Al-Shorouk channels, where the audience follows only the advertisements that they like, and He prefers the appearance of children within advertisements because of the innocence and spontaneity that they carry inside, and he also prefers the appearance of women within advertisements, and we have noticed that the general form of television advertisements does not respect values and religion, and finally that television advertisements on private Algerian channels do not infringe public decency.
Description: التخصــــص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29850
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rouabeh-hayat.pdf461,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.