Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30064
Title: صورة الجسم وعلاقتها بالتوافق الإجتماعي لدى عينة من طالبات الجامعة (دراسة ميدانية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة )
Authors: باوية, نبيلة
بن دراجي, غنية
بوهوس, يامنة
Keywords: صورة الجسم
التوافق الإجتماعي
طالبات الجامعة
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة ما إذا كانت هناك علاقة بين صورة الجسم والتوافق الاجتماعي لدى طالبات الجامعة، مع محاولة الكشف عن الفروق- إن وجدت- في صورة الجسم والتوافق الاجتماعي تبعا لمتغيرات الحالة الإجتماعي والنمط الإقامي والمستوى الدراسي، وذلك من خلال طرح التساؤلات التالية: - هل توجد علاقة بين صورة الجسم والتوافق الاجتماعي لدى طالبات الجامعة؟ -هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الاجتماعي تعزى لمتغير الحالة الإجتماعية (عزباء_متزوجة)؟. -هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الاجتماعي تعزى لمتغير النمط الإقامي (داخلي_خارجي)؟. - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الاجتماعي تعزى لمتغير المستوى الدراسي (ثانية ليسانس_ أولى ماستر)؟. لجمع بيانات هذه الدراسة تم الإعتماد على أداتين هما كأداتين : مقياس صورة الجسم (استخبار العلاقات الذاتية الجسمية متعدد الأبعاد) ّلكاش cash " (1994) ومقياس التوافق الاجتماعي " لهیو.م.بل" 1934)) وتم تطبيقهم في الدراسة الحالية على عينة من طالبات الجامعة كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية قسم علم النفس وعلوم التربية بلغت 150 طالبة والتي تم إختيارها بطريقة عشوائية،كما إعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي الإرتباطي. بعد التوصل إلي البيانات يتم معالجتها من خلال البرنامج الإحصائي spss ، ليتم بعد ذلك تفسير النتائج المتوصل إليها بالاعتماد على بعض الدراسات السابقة والجانب النظري للدراسة الحالية . وأسفرت نتائج الدراسة إلى أن: -لا توجد علاقة دالة إحصائياً بين صورة الجسم والتوافق الاجتماعي لدى أفراد الدراسة - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الاجتماعي تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية لصالح المتزوجات. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الاجتماعي تعزى لمتغير النمط الاقامي. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الاجتماعي تعزى لمتغير المستوى الدراسي.
The current study aimed to find out whether there is a relationship between body image and social adjustment among university students, with an attempt to reveal whether there are differences in body image and social adjustment according to the variables of social status, residence style and academic level, by asking the following questions: -Is there a relationship between body image and social adjustment among university female students? - Are there any statistically significant differences in social adjustment due to the marital status variable (single - married)? - Are there any statistically significant differences in social adjustment due to the variable (internal_external) residency style? - Are there any statistically significant differences in social adjustment due to the academic level variable? (2 Bachelor's - 1 Master)? To collect data for this study, two main tools were used: Body Image Scale (Multidimensional self-relationship intelligence) for “Cash”(1994) and the Social Compatibility Scale for “David Hume”(1943 )which were applied in the current study on a sample of 150 university female students, College of Humanities and Social Sciences, Department of Psychology and Education Sciences. The students were randomly selected and we adopted the descriptive correlational method in our study as it is appropriate for this kind of studies. After reaching the data, it is processed through the statistical program SPSS, so that the results are interpreted based on some previous studies and the theoretical side of the current study. The results of the study revealed that: -There is no statistically significant relationship between body image and social adjustment among the study members. -There are statistically significant differences in social adjustment due to the variable of social status in favor of married women. -There are no statistically significant differences in social adjustment due to the variable of residence style. -There are no statistically significant differences in social adjustment due to the academic level variable .
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30064
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben derradji-ghania.pdf895,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.