Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30328
Title: الصحة النفسية وعلاقتها بالسلوك التنمري لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط. دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ ببعض متوسطات مدينة_ورقلة
Authors: طالبي, مليكة
تومي, زينب
فقلو, أحلام
Keywords: الصحة النفسية
السلوك التنمري
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الصحة النفسية وعلاقتها بسلوك التنمري لدى عينة من التلاميذ السنة الثالثة متوسط بولاية ورقلة ولتحقيق واهذاف الدراسة تم استخدام مقياسين الأول مقياس الصحة النفسية ل" أونتاريو"ومقياس السلوك التنمري ل "صبحيين والقضاة" وبعد التأكد منى الخصائص السيكومترية الأداتين تم تطبيقها على عينة قوامها (200) تلاميذ وتلاميذه واختيرت العينة بطريقة عشوائية بسيطة وذلك في الموسم الدراسي 2021 /2022 وتم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي باعتباره هو الذي يستهدف وصف الظاهرة والكشف على العلاقة بين المتغيرين(الصحة النفسية ،السلوك التنمري) وأيضا حساب الفروق لكل من :(الجنس ،الصفة الدراسة ،الترتيب العائلي ) وقد تم استخدام الأساليب الإحصائية فيما يتعلق بمعالجة نتائج التساؤلات الدراسة _ هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصحة النفسية والسلوك التنمري لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط؟ _ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس سلوك التنمري باختلاف مستوى الصحة النفسية ( مرتفع ،منخفض) والجنس ( ذكور _ إناث ) والتفاعل بينهما ؟ _ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس السلوك التنمري باختلاف مستوي الصحة النفسية (مرتفع _ منخفض) والصفة الدراسية (معيد ،غير معيد ) والتفاعل بينهما؟ _ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس السلوك التنمر باختلاف مستوي الصحة النفسية : (مرتفع ،منخفض) وترتيب العائلة : (الأول ،الأوسط ، الأخير ) والتفاعل بينهما؟ وتوصلنا إلى النتائج التالية : _توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصحة النفسية والسلوك التنمري لدى السنة الثالثة متوسط. _لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيا لدى التلاميذ السنة الثالثة متوسط قي مقياس السلوك التنمري باختلاف مستوى الصحة النفسية :(مرتفع ,منخفض ) والجنس : (ذكور .إناث ) والتفاعل بينهما . _توجد فروق ذات دلالة إحصائيا لدى التلاميذ السنة الثالثة متوسط قي مقياس السلوك التنمري باختلاف مستوى الصحة النفسية :(مرتفع ،منخفض ) والصفة الدراسية :( معيد ،غير معيد )والتفاعل بينهما . _توجد فروق ذات دلالة إحصائيا لدى التلاميذ السنة الثالثة متوسط في مقياس السلوك التنمري باختلاف مستوى الصحة النفسية : (مرتفع ،منخفض ) وترتيب العائلة : (الأول ،الأوسط ،الأخير ) والتفاعل بينهما .
The currentstudy aims to identify mental health and its relationship to bullying behavior among a sample of students in the third yearaverage in the third year average in the state of Ouargla.It was applied to a sample of (200) male and female students,and the sample was chosen in a simplerandom way,in the 2021_2022 school season,(sex, status,family arrangement) staticalmethods have beenused with regard to addressing the results of the study questions._ Personscorrelation coefficient to calculate a relationship between mental health and bullying among third _year students ,average_calculating the differences using binaryanalysis of variance for third year studentsAverage in the scale of bullyingbehavior according to the level of mental health (high, low)and gender (male_ female) and the interaction between them._ calculating the differences using binary analysis of variance for third year students Average in the scale of bullyingbehavior according to the level of mental health (high_low ) and class (teacher_ female)and the interaction between them._ calculating the differences using binary analysis of variance for third year students Average in the scale of bullyingbehavior according to the level of mental health(high_ low) and family order:(first,middle,last) and the interaction between them.We arrived at the following results:There are statistically significant differences between psychological and bullying behavior in the third year average._ There are statistically significant differences forthe third year students on average in the scale of bullying behavior according to the levelof mental health:(high;low),gender: (males,females) and the interaction between them_ There are statistically significant differences among the third year students on average in the scale of bullying according to the level of mental heal (high low) and class (teacher non teacher )and the interaction between them د_There are statistically significant differences among the third yearstudents averagein the scale of bullying behavior accordingto the level of mantelhealth: (high low) and family order: (first middlelast )and the interaction between them.
Description: تخصص ارشاد توجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30328
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
toumi-zineb.pdf1,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.