Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30520
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorحجاج, محمد الأمين-
dc.contributor.authorبن الصديق, شهيرة-
dc.contributor.authorكيوص, ماريا-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30520-
dc.descriptionتخصص علم النفس العياديen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدارسة إلى التعرف على العلاقة القائمة بین الضغط النفسي والعنف المدرسي لدى تلامیذ المرحلة الثانویة، من أجل ذلك استعانت الطالبتين بعینة عشوائیة طبقیة، وبلغت عینة الدراسة ( 50 ) تلمیذا وتلمیذة من الأقسام المستوى الأول، من ثانویة مبارك الميلي - ولایة ورقلة ، وقد استخدم المنهج الوصفي الارتباطي الذي یتناسب مع موضوع الدراسة، وتمثلت أدوات الدراسة في مقیاس الضغط النفسی وآخر خاص بالعنف المدرسي، ومن الأسالیب الإحصائیة نذكر معامل الارتباط بیرسون واختبار " ت " لحساب الفروق بین الأفراد العینة، وقد تم التحقق من الصدق والثبات لكلتا الأداتین وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالیة: • توجد علاقة ارتباطبة طردية بين الضغط النفسي والعنف المدرسي • لاتختلف طبيعة العلاقة الإرتباطية بين الضغط النفسي والعنف المدرسي باختلاف متغير الجنس • تختلف طبيعة العلاقة الإرتباطية بين الضغط النفسي والعنف المدرسي باختلاف متغير الشعبةen_US
dc.description.abstractThe study aimed to identify the relationship between psychological pressure and school violence among secondary school students, for that the two students used a stratified random sample, and the study sample amounted to 50 male and female students from the first-level departments, from Mubarak Al-Mili High School. It fits with the subject of the study, and the study tools were the psychological stress scale and another one related to school violence. Among the statistical methods used, we mention the Pearson coefficient and the T-test to calculate the differences between the sample members. The validity and reliability of both aspirations were verified and the following results were reached: • There is a direct correlation between psychological stress and school violence • The nature of the correlation between psychological stress and school violence does not differ according to gender • The nature of the correlation between psychological stress and school violence does not differ according to the division-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2022;-
dc.subjectالضغط النفسيen_US
dc.subjectالعنف المدرسيen_US
dc.subjectتلاميذ الثانويةen_US
dc.titleالضغط الننفسي وعلاقته بالعنف المدرسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانويen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben essedik-chahira.pdf1,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.