Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30523
Title: علاقة فعالية الذاتية بقلق المستقبل لدى طلبة السنة الثانية علم النفس و علوم التربية بجامعة ورقلة
Authors: بريشي, مريامة
بن نادة, أشواق
بن هنية, أحلام
Keywords: الفعالية الذاتية
قلق المستقبل
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة الموجود بين الفعالية الذاتية و قلق المستقبل لدى الطلبة المقبلين على التخرج(السنة الثانية ماستر)، كما هدفت لمعرفة الفروق الممكنة في قلق المستقبل لدى الطلبة المقبلين على التخرج ذوو الفعالية الذاتية العالية تعزى إلى المتغيرات التالية( الإقامة" داخلي، خارجي" و التخصص" علم النفس التربوي، علم النفس عيادي، إرشاد و توجيه). تم إجراء هذه الدراسة على عينة تكونت من (80) طالب و طالبة ثم اختيارهم عن طريق المعاينة العرضية"الصدفة" بقسم علم النفس و علوم التربية بجامعة ورقلة، وتم اعتماد على المنهج الوصفي بأسلوبيه الارتباطي والمقارن، كما اعتمدت على مقياسين لجمع بياناتها، الأول مقياس الفعالية الذاتية مترجم من طرف معروف محمد سنة 2019ل (مارك شيرر وجيمس ماديكسون وميركاندونت وآخرون سنة 1982) والثاني مقياس قلق المستقبل من إعداد (زينب محمود شقير سنة 2005) اللذان تم حساب خصائصهما السيكومترية على عينة قوامها (30) فردا من طلاب جامعة قاصدي مرباح ورقلة. و قد أسفرت الدراسة إلى النتائج التالية: - مستوى قلق المستقبل لدى طلبة السنة ثانية ماستر بقسم علم النفس و علوم التربية بجامعة ورقلة منخفض. - توجد علاقة سالبة ذات دلالة إحصائية بين الفعالية الذاتية و قلق المستقبل لدى طلبة السنة الثانية ماستر قسم علم النفس و علوم التربية بجامعة ورقلة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في قلق المستقبل لدى طلبة السنة الثانية ماستر ذوي مستوى عال من الفعالية الذاتية تعزى لمتغير الإقامة(داخلي، خارجي ) قسم علم النفس و علوم التربية بجامعة ورقلة. - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في قلق المستقبل لدى طلبة السنة الثانية ماستر ذوي مستوى عال من الفعالية الذاتية تعزى لمتغير التخصص(علم النفس تربوي، علم نفس عيادي، إرشاد و توجيه)قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة ورقلة. وفي الأخير تمت مناقشة وتفسير نتائج هذه الدراسة على ضوء نتائج بعض الدراسات السابقة، وبناء على الإطار النظري للدراسة، وبعض خصائص العينة محل البحث.
The current study aims to identify the relationship between self-efficacy and future anxiety among studentswho are about to graduate (the second year of a master), and italsoseeks to find out the possible differences in future anxiety amongstudentswho are about to graduatewith high self-efficacy due to the following variables (residence" internal External "and specialization" educationalpsychology, clinicalpsychology, counseling and guidance). This studywasconducted on a sample of (80) male and femalestudents, and thentheywereselected by randomsampling at the Department of Psychology and Education Sciences at the University of Ouargla. Subjectivitytranslated by Maarouf Mohamed in 2019 (Mark Shearer, James Maddison, Mercandont and othersin 1982) and the second measure of future anxietyprepared by (Zainab Mahmoud Choucairin 2005), whosepsychometricpropertieswerecalculated on a sample of (30) studentsfromKasdiMerbahUniversity of Ouargla . The studyresulted in the followingresults: The level of future anxietyamong second-yearmaster'sstudents in the Department of Psychology and Education Sciences at the University of Ouargla islessthanaverage. There is a negative, statisticallysignificantrelationshipbetween self-efficacy and future anxietyamong second-yearstudents of the Master'sDepartment of Psychology and Education Sciences at the University of Ouargla. There are no statisticallysignificantdifferences in future anxiety due to the residence variable (internal, external) among second-year master studentswith a high level of self-efficacy, Department of Psychology and Education Sciences at the University of Ouargla There are no statistically significantdifferences in future anxiety due to the variable of specialization (educationalpsychology, clinicalpsychology, counseling and guidance) among second-year master studentswith a high level of self-efficacy, Department of Psychology and Education Sciences at the University of Ouargla. Finally, the results of thisstudywerediscussed and interpreted in the light of the results of somepreviousstudies, and based on the theoreticalframework of the study, and somecharacteristics of the sample in question.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30523
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben nada- achouake.pdf664,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.