Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30544
Title: الرقابة الإدارية وعلاقتها بالالتزام التنظيمي لدى أساتذة التعليم المتوسط بمقاطعة باب منديل ورقلة دراسة ميدانية
Authors: كادي, الحاج
بختي, هند
زقدو, فردوس
Keywords: الرقابة
الرقابة الادارية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية الى معرفة طبيعة العلاقة بين الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى اساتذة التعليم المتوسط وقد بلغت عينة الدراسة 80 استاذ (ة) لمعرفة إذا كانت هناك فروق ذات دلالة احصائية في ظل بعض المتغيرات الوسطيةالتالية: الجنس،الأقدمية،التخصص، الحالة الاجتماعية. وتتمحور هذه الدراسة حول التساؤلات المتمثلة في: ـما طبيعة العلاقة يبن الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى أفراد عينة الدارسة؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الاقدمية؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير التخصص؟ للإجابة على هذه التساؤلات تم الاعتماد على المنهج الوصفي كونه الانسب لهذه الدراسة والتي اجريت على عينة من اساتذة التعليم المتوسط من عدة مؤسسات من مدينة ورقلة. وقد تم اختيارهم بطريقة عشوائية وطبق عليهم الاستبيان من طرف الطالبتان ثم عولجت البيانات المتحصل عليها بمجموعة من الاساليب الاحصائية من خلال برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية spssوباستخدام المتوسط الحساب والفا كرو نباخوغيرها .... الخ وفي الاخير توصلنا الى: لا توجد علاقة بين الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى افراد عينة الدراسة. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى افراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير الاقدمية. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرقابة الادارية والالتزام التنظيمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير التخصص. ثم فسرت ونوقشت النتائجفي ضوء الجانب النظري والدراسة
The current study aims to know the nature of the relationship between administrative control and organizational commitment Teachers of intermediate education, and in the language of the study sample, 80 teachers (e) know if there are significant differences Statistical significance in light of some of the following taxonomic variables: gender, seniority, specialization, Social status. This study revolves around the questions represented in: What is the nature of the relationship between administrative control and organizational commitment among the study sample members? - Are there statistically significant differences in administrative control and organizational commitment among sample members? Is the study attributed to the gender variable? - Are there statistically significant differences in administrative control and organizational commitment among sample members? Is the study attributed to the marital status variable? - Are there statistically significant differences in administrative control and organizational commitment among sample members? Is the study attributed to the variable of seniority? - Are there statistically significant differences in administrative control and organizational commitment among sample members? Is the study attributed to the variable of specialization? To answer these questions, the descriptive approach was relied on, being the most appropriate for this study, which is It was conducted on a sample of middle school teachers from several institutions from the city of Ouargla. They were chosen randomly and a questionnaire was applied to them by the two students, then they were treated The data obtained by a set of statistical methods through the package program Statistical for the social sciences (spss), using the arithmetic mean, Cronbach's alpha, and others .... In addition, in the end we arrived at: There is no relationship between administrative control and organizational commitment among the study sample members. There are no statistically significant differences in administrative control and organizational commitment among sample members the study is attributed to the gender variable. There are no statistically significant differences in administrative control and organizational commitment among sample members the study is due to the marital status variable. There are no statistically significant differences in administrative control and organizational commitment among sample members the study is due to the variable of seniority there are no statistically significant differences in administrative control and organizational commitment among sample members the study is due to the variable of specialization. Then the results were interpreted and discussed, and thus the main objective of the research was achieved, which is to know the nature of the relationship Between administrative control and organizational commitment among middle school teachers in Ouargla, as well as knowledge Differences according to the study variables
Description: التخصص: علم النفس العمل والتنظيم وتسيير الموارد البشرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30544
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bakheti-hind.pdf766,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.