Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30612
Title: المشكلات السلوكية لدى تلاميذ الثانوي دراسة استكشافية ببعض ثانويات مدينة ورقلة
Authors: باعمر, الزهرة
سلخان, حسناء
سليماني, وردة
Keywords: المشكلات السلوكية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى المشكلات السلوكية لدى تلاميذ الثانوي، وكذا التعرف على مدى اختلاف تلك المشكلات السلوكية لدى تلاميذ الثانوي بمدينة ورقلة، باختلاف متغيرات الجنس، والمستوى الدراسي، والشعبة، وعدد مرات الإعادة، والتفاعل بين عمل الأم وعدد الأبناء، ومن أجل تحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، حيث استخدمت الباحثتان استبيان المشكلات السلوكية تم بناءه من طرفهما و التأكد من خصائصهما السيكومترية، و طبق على عينة مكونة من (265) تلميذ وتلميذة بثانويات مدينة ورقلة تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية. وبعد جمع البيانات استخدم برنامج (spss25) لتحليليها بتطبيق اختبار(ت) للعينة الواحدة واختبار (ت) لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي، وتحليل التباين الثنائي. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: ـــ مستوى المشكلات السلوكية لدى تلاميذ الثانوي منخفض. ـــ وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات السلوكية لدى تلاميذ الثانوي تعزى لمتغير (الجنس، المستوى الدراسي، عدد مرات الإعادة). ـــ عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات السلوكية لدى تلاميذ الثانوي تعزى لمتغير (الشعبة، تفاعل عمل الأم مع عدد الأبناء).
The current study aims to identify the level of behavioral problems in secondary pupils as well as the extent to which these behavioural problems differ among secondary pupils in the city of Ouargla, different sex variables, school level, division, number of repatriations, interaction between mother's work and number of children In order to achieve these goals, the study relied on the descriptive curriculum, The researchers used a behavioral problem questionnaire that was built from both sides and ascertained their psychometric properties, and applied to a sample of (265) students and studentgirls in the city's secondary schools, selected in a caste random manner. After data collection, (SPSS25) was used to analyze it by applying a test (T) per sample and a test (T) for two separate samples, analysis of mono-variation, and analysis of binary variation. Autonomous, unilateral variation analysis, and binary variation analysis. The study's findings were as follows: -The level of behavioral problems in secondary students is low - There are statistically significant differences in the behavioural problems of secondary pupils attributable to a variable (sex, school level, number of repetitions). - Lack of statistically significant differences in the behavioural problems of secondary pupils attributable to a variable (division, mother's work interaction with the number of children).
Description: التخصص:إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30612
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
selkhane-hasna.pdf659,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.