Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30921
Title: أثر النشاط البدني التربوي على السلوك الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Authors: مراد, عايدي
أحمد, دكمة
Keywords: النشاط البدني التربوي
السلوك الحركي
المرحلة الثانوية
educational physical activity
motor behavior
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة أثر النشاط البدني التربوي على السلوك الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانـويـة كما اعتماد الباحث على استبيان يتكون من (40) عبارة موزعة على محورين هما (السلوك الحركي التنافسي السلوك الحركي الجازم)، كما استخدم الباحث المنهج الوصفي لتحقيق فرضيات الدراسة، و تمثلت عينــــــة الدراسة في تلاميذ ثانويات مدينة الطيبات والبالغ عددهم (110) تلميذ وتلميذة تم أختارهم بطريقة قصديـــة واستخدم الباحث أساليب المعالجة الإحصائية التالية: (المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، الانحـــــــدار الخطي البسيط)، وكانت نتائج الدراسة كالآتي: - هنالك أثر للنشاط البدني التربوي على السلوك الحركي التنافسي لدي تلاميذ المرحلة الثانوية. - هنالك أثر للنشاط البدني التربوي على السلوك الحركي الجازم لدي تلاميذ المرحلة الثانوية. - هنالك أثر للنشاط البدني التربوي على السلوك الحركي لدي تلاميذ المرحلة الثانوية. حيث أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بالنشاط البدني التربوي في المرحلة الثانوية، وتقديم الدعم والتشجيع من طرف الوالدين والمسؤلين لتحسين السلوك الحركي.
The study aimed to know the impact of educational physical activity on the motor behaviorof secondary school students, as the researcher relied on a questionnaire consisting of (40) phrases distributed on two axes: (competitive motor behavior, assertive motor behavior), and the researcher used the descriptive approach to achieve the hypotheses of the study, The sample of the study was represented in the high school students of the city of Al-Tayebat, who numbered (110) male and female students, who were chosen in an intentional way. The researcher used the following statistical treatment methods: (arithmetic mean, standard deviation, simple linear regression), and the results of the study were as follows: There is an effect of educational physical activity on the competitive motor behavior of secondary school students There is an effect of educational physical activity on the assertive motor behavior of secondary school students There is an effect of educational physical activity on the motor behavior of secondary school students Where the researcher recommended the need to pay attention to educational physical activity in the secondary stage, and to provide support and encouragement by parents and officials to improve motor behavior
Description: تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30921
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دكمة أحمد.pdf988,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.