Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31502
Title: مهارات إدارة الوقت في ضوء بعض المتغيرات لدى طلبة علم النفس وعلوم التربيةدراسة ميدانية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: زكري, نرجس
خرفي, فايزة
Keywords: إدراة الوقت
طلبة علم النفس وعلوم التربية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مهارات إدارة الوقت لدى لعينة من طلبة علم النفس وعلوم التربية جامعة ورقلة والتطرق إلى أهمية الوقت وكيفية الاستفادة منه واستغلاله، ومعرفة إمكانية وجود فروق دالة إحصائياً في مهارات إدارة الوقت تبعاً لمتغير الجنس والمستوى الدراسي والحالة المهنية. ومن أجل بلوغ أهداف الدراسة، اعتمدنا على المنهج الوصفي الاستكشافي لملائمته لطبيعة الموضوع، والذي أجريت الدراسة الحالية على عينة قوامها (186) طالب وطالبة من قسم علم النفس وعلوم التربية اخترناها بطريقة العشوائية. وللتأكد من فرضيات الدراسة قمت ببناء إستبيان يحتوي على26 فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد، واستعملنا البرنامج الإحصائي SPSS الطبعة 25 للمعالجة الإحصائية للبيانات المتحصل عليها، وتوصلنا إلى النتائج التالية: مستوى مهارات إدارة الوقت لدى طلبة قسم علم النفس وعلوم التربية مرتفع. لا توجد فروق دالة إحصائياً في مهارات إدارة الوقت لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية تبعا لمتغير الجنس. لا توجد فروق دالة إحصائياً في مهارات إدارة الوقت لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية تبعا لمتغير المستوى الدراسي . لا توجد فروق دالة إحصائياً في مهارات إدارة الوقت لدى طلبة علم النفس وعلوم التربية تعبا لمتغير الحالة الوظيفية. ,
The current study aims to identify time management skills of a sample of psychology and education sciences at the University of Ouargla, and to address the importance of time and how to benefit from it and exploit it, and to know the possibility of statistically significant differences in time management skills according to the variable, academic level, and occuptional status . . In order to achieve the objectives of the study, we relied on the exploratory descriptive approach due to its suitability to the nature of the subjec The current study was conducted on a sample of (186 male and female students from the Department of Psychology and Education Sciences, which we chose using the purchasing method. To verify the hypotheses of the study, I built a questionnaire containing 26 items distributed over three dimensions, and we used the statistical program SPSS 25th edition for statistical processing of the data obtained, and we reached the following results: The level of time management skills among students of the Department of Psychology and Education Sciences is high. There are no statistically significant differences in the time management skills of students of Psychology and education sciences according to the variable.. There are no statistically significant differences in the time management skills of students of psychology and education sciences according to the variable of the academic level There are no statistically significant differences in the time management skills of students of psychology and education sciences due to the multivariate of the variable job status .
Description: التخصص: إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31502
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kharfi-faiza.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.