Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31510
Title: تقويم أسئلة التطبيقات اللغوية للسنة الرابعة ابتدائي في ضوء المستويات المعرفية لبلوم
Authors: عبد الرؤوف, محمدي
جمانة, سويقات
سناء, قماري
Keywords: التطبيقات اللغوية
التمارين اللغوية
هرم بلوم
تصنيف بلوم
الأهداف التعليمية لبلوم
applications linguistiques
exercices linguistiques
pyramide de Bloom
classification de Bloom
objectifs pédagogiques de Bloom
linguistic applications
language exercises
Bloom's pyramid, Bloom's classification
Bloom's educational objectives.
Issue Date: 2022
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير العلاقة بين المعلم والمتعلم أثناء إلقاء الدرس والتوصل إلى النتائج المرجوة سواءا للمعلم قياس أدائه ومدى خبرته وجهده في طرح الدرس والمتعلم قياس قدرته في الفهم والاستيعاب وهذا يدخل ضمن الأهداف التعليمية التي صنعها بلوم والتي ركزنا عليها في هاته الدراسة واختيارها كعنوان لدراستنا تطبيق الأسئلة أو التعريفات وفق المستويات المعرفية لبلوم وهو المستوى الذي حددناه في هاته الدراسة. والتمارين اللغوية مختلفة ومتنوعة وكثيرة وحسب مستوى المتعلمين فهي سهلة وبسيطة غير معقدة بالنسبة لهم وتوافقت مع المستويات الستة لبلوم.
Cette étude vise à connaître l'étendue de l'impact de la relation entre l'enseignant et l'apprenant pendant la leçon et à atteindre les résultats souhaités, à la fois pour que l'enseignant mesure sa performance et l'étendue de son expérience et de ses efforts dans la présentation de la leçon, et pour l'apprenant de mesurer sa capacité à comprendre et à comprendre, et cela s'inscrit dans les objectifs pédagogiques que Bloom s'est fixés, sur lesquels nous nous sommes concentrés dans cette étude et que nous avons choisi comme titre. Pour notre étude, l'application de questions ou de définitions selon Bloom niveaux cognitifs, qui est le niveau que nous avons identifié dans cette étude. Les exercices de langue sont différents, variés et nombreux, et selon le niveau des apprenants, ils sont faciles, simples et peu compliqués pour eux et correspondent aux six niveaux de Bloom.
This study aims to know the extent of the impact of the relationship between the teacher and the learner during the lesson and to reach the desired results, both for the teacher to measure his performance and the extent of his experience and effort in presenting the lesson, and for the learner to measure his ability to understand and comprehend, and this falls within the educational goals that Bloom made, which we focused on in this study and choosing it as a title For our study, the application of questions or definitions according to Bloom's cognitive levels, which is the level that we identified in this study. The language exercises are different, varied and numerous, and according to the level of the learners, they are easy, simple and uncomplicated for them and correspond to the six levels of Bloom.
Description: تخصص: لسانيات تطبيقية قسم اللغة العربية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31510
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
سويقات+قماري.pdf334,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.