Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31518
Title: واقع الاتصال الداخلي في المدارس الجزائرية دراسة ميدانية على أساتذة بثانوية عبيدلي أحمد *بورقلة*
Authors: الزاوي, محمدالطيب
فتيته, سارة
خروبي, إيمان
Keywords: الاتصال الداخلي
المدرسة-التعليم الثانوي
الاتصال التربوي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: يعد الاتصال من بين الموضوعات البارزة للباحثين و المفكرين في مختلف الميادين فهو يعد عملية حيوية لنجاح و استمرار أي كيان مؤسساتي سواء أكان ثقافي، اقتصادي ،اجتماعي ، تربوي ومن هذا المنطلق فان إشكالية هاته الدراسة تندرج تحتها التساؤل الرئيسي: ما هو واقع الاتصال الداخلي في المدارس الجزائرية؟ حيث تفرع هذا التساؤل الرئيسي الى التساؤلات الفرعية التالية: 1-ماهو نمط الاتصال السائد في ثانوية عبيدلي أحمد؟ 2-ما هي أهم وسائل الاتصال التربوي الداخلي المعتمدة في ثانوية عبيدلي أحمد؟ 3-كيف يساهم الاتصال في تحقيق أهداف ثانوية عبيدلي أحمد؟ 4-ماهي معيقات الاتصال في ثانوية عبيدلي أحمد؟ و للإجابة عن هذه التساؤلات اعتمدنا على المنهج الوصفي و استخدام أداة جمع البيانات وهي استمارة الاستبيان حيث تضمنت خمسة محاور الأول تضمن البيانات الشخصية و أما المحور الثاني تضمن نمط الاتصال في ثانوية عبيدلي أحمد أما بالنسبة للمحور الثالث تضمن أهم وسائل الاتصال المعتمدة في ثانوية عبيدلي أحمد أما المحور الرابع فتضمن مساهمة الاتصال في تحقيق أهداف المؤسسة أما المحور الخامس تضمن معوقات الاتصال داخل المؤسسة. بالنسبة لمجموع الأسئلة فقد تكونت من 28 سؤال وبعد إجراء الدراسة الميدانية على مجموعة من الأساتذة في المؤسسة الذين كان عددهم 53 أستاذ و أستاذة في ثانوية عبيدلي أحمد اخترنا فقط 25 منهم و توصلنا في الأخير الى مجموعة من النتائج أهمها: -وجود سهولة في الاتصال الداخلي بين الأساتذة في ثانوية عبيدلي أحمد. -أكثر وسيلة معتمدة في الاتصال بين الأساتذة و المديرة هو الاتصال المباشر. -أكثر الوسائل المعتمدة في تبليغ المعلومات و التعليمات في ثانوية عبيدلي أحمد هي الإعلانات المكتوبة. -معظم المشاكل التي تعاني منها ثانوية عبيدلي أحمد هي مشكل نقص وعدم توفير الوسائل الاتصالية في المؤسسة بكمية كافية. -يساهم الاتصال في تحقيق الأهداف المدروسة بنسبة كبيرة. -العلاقة بين الأساتذة في ثانوية عبيدلي أحمد هي علاقة تكامل.
Communication is among the prominent issues for researchers and thinkers in various fields,as it is vital process for the success and continuity of any institutional entity,whether cultral,economic,social,and educational. From this standpoint,the problem of this study falls under the main question: What is the reality of internal communication in the algerian educational institutions? As this main question is divided into the following sub-questions: 1-What is the prevailing pattern of communication in the educational institution(Obaidly Ahmed)? 2-What are the most important educational means of communication adopted in the algerian educational institution(Obaidly Ahmed)? 3-Does communication contribute to achieving the goals of the algerian educational institution(Obaidly Ahmed)? 4-What are the obstacles to inernal communication in the educational institution(Obaidly Ahmed)? To answer these questions;we relied on the "Descriptive METHAD" and the questionnaine form This latter, consisted of 28 questons devided on Five axes. The first axis included bersonal data. The se cond on tackled communication. Concerning the third axis, it included the mast important means of communication Adopted by the institution.the fourth axis contained the obstacles of communication within the institution. While the fifth and lastaxis, focused on the contritbution of the communication to achieving the objectives of the institution. After conducting afild study on a group of teachers in the institution whase number was 53 teachers from bath genders Obaidly Ahmed High School, we chose only 25 of the. By the end we reached a set of results, the mast important ones are : There is ease in internal communication between teachers at Obaidly Ahmed Secondary School. The most reliable means of communication between teachers and the principal is direct communication. The most adopted means of communicating information and instructions in Obaidly Ahmed Secondary School are written advertisements. Most of the problems that Obeidli Ahmed High School suffers from are the problem of a lack of adequate communication means in the institution. Communication contributes to the achievement of the studied goals by a large percentage. The relationship between teachers at Obaidly Ahmed High School is one of integration.
Description: تخصص:- الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/31518
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fetita-sara.pdf693,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.