Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32217
Title: دور التسويق الريادي في تحقيق الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة
Authors: بن شويحة, بشير
خنوس, الزهراء
Keywords: ريادة
تسويق ريادي
ميزة تنافسية
اتصالات الجزائر بورقلة
leadership
entrepreneurial marketing
competitive advantage
Algeria Telecom in Ouargla
Issue Date: 12-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أهمية الدور الذي يلعبه التسويق الريادي في تحقيق الميزة التنافسية في مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة، ومع إزدياد شدة المنافسة في السوق وتطور التكنولوجيا المتسارعة مما دفع بالمؤسسة نحو الريادة وذلك باستغلال الفرص المتاحة، وخلق قيمة والإبداع، لذلك هدفت دراسة إلى بيان مدى تأثير التسويق الريادي في تحقيق الميزة التنافسية في مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة، ومن أجل تحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، من خلال تحليل الاستبيان الموجه إلى عمال المؤسسة، والبالغ عددهم 57 عامل، وللإجابة على أسئلة الدراسة واختبار صحة الفرضيات تم استخدام أساليب الإحصاء الوصفي، حيث تم ترميز وإدخال المعطيات إلى الحاسوب باستخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية SPSS النسخة 19 عن طريق تفريغ بيانات قوائم الاستبيان في Excel ونقلها مباشرة إلى SPSS، توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج المتمثلة في: أن مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة تعتمد بدرجة أولى على بعد تحمل المخاطر في تحقيق الميزة التنافسية بنسبة 27.1%، توجد علاقة طردية موجبة بين التسويق الريادي والميزة التنافسية بنسبة 35% في مؤسسة محل الدراسة بمعنى أن هناك دور وأثر للتسويق الريادي في تحقيق الميزة التنافسية، أما أبعاد التسويق الريادي ( الاستباقية- تأكد على الزبون- خلق قيمة- الإبداع) لا توجد علاقة بينهم وبين الميزة التنافسية، التسويق الريادي هو أكثر أهمية وتأثير على تحقيق الميزة التنافسية من خلال بعد تحمل المخاطر الذي يعتبر أكبر أثر ودور فعال في الميزة التنافسية
This study aimed to highlight the importance of the role that entrem marketing plays in achieving the competitive advantage in Algeria Telecom in Ouargla, and with the increase in the intensity of competition in the market and the rapid development of technology, which pushed the institution towards leadership by exploiting the available opportunities and creating value and creativity, so the study aimed to show The extent of the impact of entrepreneurial marketing in achieving competitive advantage in Algeria Telecom in Ouargla, and in order to achieve this goal, the descriptive analytical method was relied on, by analyzing the questionnaire directed to the institution’s workers, numbering 57 workers the descriptive statistical melted never used to answer the study questions and test the validity of the where the data were encoded and entered into the computer using the statistical program for the social sciences SPSS version 19 by unpacking the questionnaire lists data in Excel and transferring them directly to SPSS the study comncluded asset of findinys that are represemtes by de: Algeria telecom in Ouargla primarily dependent on taking risks in achieving competitive advantages by 27.1 % there is a direct positive correlation Taking risks in hiving competitive advantage by 27.1%, there is a positive direct relationship between entrepreneurial marketing and competitive advantage by 35% in The institution under study in the sense that there is a role and impact of entrepreneurial marketing in achieving competitive advantage, as for the dimensions of entrepreneurial marketing (proactive - ascertaining the customer - creating value - creativity) there is no relationship between them and the competitive advantage The entrepreneurial marketing is more important and affecting in archiving competitive advantage through taking risk dimemtion that is comsidres the greatest impact and effective role in competitive advantage
Description: تسويق خدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32217
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kanous-zahra.pdf1,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.