Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32433
Title: دور المزيج التسويقي الخدمي في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة الخدمية دراسة حالة اتصالات الجزائر
Authors: بلعلمي, نور الدين
قوراري, حميدة
Keywords: ميزة تنافسية
مزيج تسويقي
اتصالات الجزائر ورقلة
الخدمة
marketing mix
competitive advantage
service
Algeria TelecomOuargla
Issue Date: 12-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: عالجت الدراسة الإشكالية الرئيسية :" ما هو دور المزيج التسويقي الخدمي في تحقيق الميزة التنافسية في لمؤسسة اتصالات الجزائر فرع ورقلة ؟ " وفق منهجية IMRADوقد هدفت الدراسة الى إبراز الدور يلعبه المزيج التسويقي الخدمي في مساعدة المؤسسة الخدمية للمحافظة علي ميزتها التنافسية من خلال الاعتماد على الاستبانة مكونة من 3 اجزاء بعد الديباجة كادة رئيسة في جمع المعلومات من مجتمع الدراسة المتمثل في زبائن مؤسسة اتصالات الجزائر فرع ورقلة ممثلا بعنية حجمها 55 زبون وبعد التحليل الإحصائي باستخدام برنامج SPSS V22 لإجابات افراد العينة توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها : 1) توجود علاقة خطية طردية قوية جدا بين عناصر المزيج التسويقي الخدمي وتحقيق الميزة التنافسية. 2) مؤسسة اتصالات الجزائر تتوفر على عناصر المزيج التسويقي الخدمي بشكل عالي.
The study dealt with the main problem: "What is the role of the service marketing mix in achieving the competitive advantage in Algiers Telecom, Ouargla branch" According to the IMRAD methodology, the study aimed to highlight the role that the service marketing mix plays in helping the service organization to maintain its competitive advantage by relying on the questionnaire, consisting of 3 parts after the preamble, as a main tool in collecting information from the study community, represented by the customers of the Etisalat Corporation. Algeria, Ouargla branch, represented by a sample size of 55 customers, and after statistical analysis using the SPSS V22 program for the answers of the sample members, the study reached a set of results, the most important of which are: 1) There is a very strong direct linear relationship between the elements of the service marketing mix and the achievement of competitive advantage. 2) Algeria Telecom has a high level of service marketing mix elements
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32433
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gourari-belalmi.pdf2,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.