Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32435
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorتـلي, سـعيدة-
dc.contributor.authorهبيتــه, شهيـناز-
dc.contributor.authorجلابـي, كـوثـر-
dc.date.accessioned2023-04-10T10:15:12Z-
dc.date.available2023-04-10T10:15:12Z-
dc.date.issued2022-06-11-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32435-
dc.descriptionإدارة الأعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الذكاء الإستراتيجي في عملية اتخاذ القرار، بمؤسسة الاتصالات الجزائر ورقلة،وهذابالاعتماد على أبعاد الذكاء الإستراتيجي والمتمثلة في أبعاده (الاستشراف، تفكير النظم، الرؤية المستقبلية، الدافعية والشراكة، الحدس) كمتغير مستقل وعملية اتخاذ القرار كمتغير تابع. ولقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي في الجانب النظري، والمنهج التحليلي الاستدلالي في الجانب التطبيقي منه، وقد تم استخدام أداة الاستبيان لجمع البيانات الأولية لمعرفة آراء حيث وزعت على 60 عامل وتم إسترجاع 49 استبانة صالحة للتحليل والذين شكلو عينة الدراسة، وحيث جرى تحليل النتائج بإستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية. SPSS-V.25 وأظهرت الدراسة بأن توفر أبعاد الذكاء الاستراتيجي يساهم في عملية اتخاذ القرار، كما التوصل إلى النتائج توجد علاقة ارتباطيةطرديةمتوسطة بينالذكاءالاستراتيجيفيعمليةاتخاذالقراربمؤسسةاتصالاتالجزائرورقلةحسبأفرادعينةالدراسة؛ ولا توجد فروق ذاتدلالة إحصائية للإجابات أفراد عينة الدراسة حولعمليةاتخاذالقراربالمؤسسةحسبأفرادعينةالدراسةتعزىللمتغيراتالشخصية (الجنس،التعليم ...).en_US
dc.description.abstractThis study aims to identify the role of strategic intelligence in the decision-making process, at the Algeria Telecom Corporation of Ouargla, and this is based on the dimensions of strategic intelligence represented in its dimensions (foresight, systems thinking, future vision, motivation and partnership, intuition) as an independent variable and the decision-making process as a dependent variable. The study relied on the descriptive approach in the theoretical aspect, and the analytical inferential approach in the practical aspect of it. The questionnaire tool was used to collect primary data to know the opinions of where it was distributed to 60 workers and 49 valid questionnaires were returned for analysis who formed the study sample, and where the results were analyzed using the program Statistical package for the social sciences. SPSS-V.25 The study showed that the availability of the dimensions of strategic intelligence contributes to the decision-making process, and in reaching the results, there is a moderate direct correlation between strategic intelligence in the decision-making process at Algeria Telecom, Ouargla, according to the study sample members; There are no statistically significant differences for the answers of the study sample members about the decision-making process in the institution according to the study sample members, due to personal variables (sex, education .-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح-ورقلةen_US
dc.subjectذكاء استراتيجي اتصالات الجزائرen_US
dc.subjectاستشرافen_US
dc.subjectAlgeria Telecomen_US
dc.subjectابعاد ذكاء استراتيجي اتخاذ القرارen_US
dc.subjectStrategic intelligenceen_US
dc.subjectdimensions of strategic intelligenceen_US
dc.subjectforesighten_US
dc.subjectdecision-makingen_US
dc.title-دور الذكاء الإستراتيجي فيعملية إتخاذ القرار دراسة عينة من العاملين لمؤسسة اتصالات الجزائرen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HABITA-DJALABI.pdf1,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.