Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32457
Title: الصيرفة الإلكترونية ودورها في تحقيق التنافسية البنكية دراسة حالة البنك الوطني الجزائري خلال (2016-2020)
Authors: بوغزالة, أمحمد عبد الكريم.
بجرة, سامية
Keywords: الصيرفة الإلكترونية
قنوات التوزيع الإلكترونية
وسائل الدفع
مؤشرات التنافسية
تنافسية البنك
electronic banking
electronic distribution channels
competitiveness indicators
electronic payment
methods bank competitiveness
Issue Date: 11-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: إن التحول إلى الأعمال المصرفية الإلكترونية يعد وسيلة جديدة من وسائل المعاملات البنكية تتم بها أعمالها المصرفية بين البنوك والعملاء , فرضها التطور التكنولوجي المعلوماتي ومتطلبات السرعة في إبرام التعاملات البنكية, تهدف هذه الدراسة إلى تحديد المفاهيم الأساسية حول الصيرفة الإلكترونية والتنافسية البنكية وكذلك دور الصيرفة الإلكترونية وتأثيرها على البنك وتنافسيته , ومن أجل الإلمام بالجانب النظري والتطبيقي تم تدعيم الدراسة بدراسة حالة البنك الوطني الجزائري BNA خلال (2016-2020)على مستوى المديرية الجهوية للإستغلال للبنك الوطني الجزائري بورقلة,حيث تم تحليل كل من القوائم المالية والتقاريرالسنوية بالإضافة إلى المقابلات المكتبية من أجل معرفة الخدمات الإلكترونية المقدمة من طرف البنك ومدى مواكبتها لتكنولوجيا المعلوماتية الحديثة وهل تأثر في تنافسية البنك التي تم إستخراج وحساب مؤشراتها ( الربحية ,السيولة, حجم البنك,كفاية رأس المال, الصرافات الآلية, الفروع, الوكالات ...), ومنه توصلت الدراسة إلى أن الصيرفة الإلكترونية لها علاقة مع تنافسية البنك وأنها جزء من مؤشرات التنافسية للبنك.
The transition to electronic banking after a new means of banking transactions by which its banking business is carried out between banks and customers , imposed by the development of information technology and the requirements of speed in concluding banking transactions. This study aims to determine the basic concepts about elctronic banking and banking competitiveness ,as well as the role of electronic banking and its impact on the bank and its competitiveness. Where the financial statements and annual reports were analyzed in addition to the office interviews of the bank’s frameworks in order to know the electronic services provided in the bank and the extent to which they keep pace with modern information technology and whether it affected the competitiveness of the bank whose indicators were extracted and calculated ( profitability , liquidity, bank size, capital adequacy, Automated teller machines, branches, agencies,…),and from it the study concluded that electronic bancing has a relationship with the competitiveness of the bank and that is part of the comptitiveness indicators of the bank.
Description: مالية وبنوك
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32457
Appears in Collections:Département des sciences financiéres et comptabilité - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
badjra-samia.pdf2,8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.