Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32697
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدادن, عبد الغني-
dc.contributor.authorعمران, يوسف-
dc.contributor.authorسقاي, يحي-
dc.date.accessioned2023-04-23T14:58:40Z-
dc.date.available2023-04-23T14:58:40Z-
dc.date.issued2022-06-19-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32697-
dc.descriptionاقتصاد نقدي وبنكيen_US
dc.description.abstractيعتبر موضوع البطاقات الائتمانية من المواضيع الهامة في العصر الحديث لما يترتب عليه من تسهيلات اقتصادية ترفع المستوى الاقتصادي بشكل خاص للأفراد وبشكل عام للمجتمع. يهدف هذا البحث إلى إدراك التحديات التي تواجه البنوك في الوقت الحاضر و التعرف على التقنيات الحديثة المستخدمة في النشاط المصرفي، ثم إلى التعرف على أهم الجوانب المتعلقة ببطاقة الائتمان، وتطبيق ذلك على حالة الجزائر للتعرف على واقع بطاقة الائتمان في الجزائر. فمن خلال كل هذا عرجنا إلى طرح اشكالية بحثنا كانت كالتالي : كيف نقيم استخدام بطاقات الائتمان في البنوك الجزائرية وماهي سلوكيات والتحديات التي تواجهها ؟ منه أمكننا الوصول إلى النتائج التالية: 1. يعاني النظام المصرفي الجزائري من ضعف في استخدام التكنولوجيا المصرفية، ومن تأخر في مواكبة الصناعة المصرفية الحديثة؛ 2. هناك إرادة من قبل المسؤولين لتطوير نظام مصرفي إلكتروني، إلا أنه يسير بخطى بطيئة، علما إن الاندماج في الاقتصاد العالمي يقتضي السرعة في التنفيذ؛ 3. تعاني المنظومة القانونية في الجزائر من فراغ في مجال التشريعات المتعلقة بوسائل الدفع الإلكترونية؛ 4. إن العمل بنظام البطاقة لن يكون ناجحا إلا في إطار إصلاح شامل للمنظومة المصرفية يشمل جوانب متعددة ، فضلا عن تطوير قاعدة التكنولوجيات الجديدة، ووجود شبكات بنكية تربط بين وكالات البنك الواحد أو مابين البنوك، تبني مفهوم التسويق المصرفي، و الإستثمار في الموارد البشرية بالتكوين والتدريب المستمرين لموظفي البنوك؛ 5. إن البيئة الاجتماعية والثقافية في الجزائر، تشكل تحديا للبنوك من أجل إقناع العملاء بجدوى استخدام البطاقة وبالتالي إدخال ثقافة بنكية جديدة، وهو ما يتطلب إستراتجية تسويقية فعّالة؛ 6. إن ضعف الدعاية والإعلان بخصوص البطاقة واقتصار ذلك على المطبوعات والملصقات التي توضع داخل مقرات وكالات البنوك، لا تسمح بإيصال الرسالة إلى عدد كبير من الزبائن.en_US
dc.description.abstractThe issue of credit cards is one of the important topics in the modern era because of the economic facilities that lead to the economic level in particular for individuals and in general to society. This research aims to realize the challenges facing banks at the present time and to identify modern technologies used in banking activity, then to identify the most important aspects related to the credit card, and apply this to Algeria's condition to identify the reality of the credit card in Algeria. Through all this, we launch to present the problem of our research as follows: How do we evaluate the use of credit cards in Algerian banks and what are the behaviors and challenges they face? From it we could reach the following results: 1. The Algerian banking system suffers from a weakness in the use of banking technology, and from a delay in keeping pace with the modern banking industry; 2. There is a will by officials to develop an electronic banking system, but it is moving at a slow pace, knowing that the integration into the global economy requires speed in implementation; 3. The legal system in Algeria suffers from a vacuum in the field of legislation related to electronic payment means; 4. Working in the card system will only be successful within the framework of a comprehensive reform of the banking system that includes multiple aspects, as well as developing the base of new technologies, and the presence of banking networks linking one bank agencies or between banks, adopting the concept of banking marketing, and investing in human resources with training And continuous training for bank employees; 5. The social and cultural environment in Algeria is a challenge for banks in order to persuade customers the feasibility of using the card and thus introducing a new bank culture, which requires effective marketing strategy; 6. The weak advertising and advertising regarding the card and the limitation of this to the publications and stickers that are placed inside the headquarters of banking agencies, do not allow the message to be delivered to a large number of customers.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالبطاقات البنكيةen_US
dc.subjectالنظام المصرفيen_US
dc.subjectالائتمانen_US
dc.subjectالبنكen_US
dc.subjectبطاقة الائتمانen_US
dc.subjectbanking systemen_US
dc.subjectcredit carden_US
dc.subjectbank cardsen_US
dc.subjectbanken_US
dc.subjectcrediten_US
dc.titleواقع وافاق بطاقات الإئتمان كخدمة في النضام المصرفي الجزائري -دراسة حالة بنك القرض الشعبي الجزائري فرع ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amran-sagai.pdf1,8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.