Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32839
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHANAFI, Hind-
dc.contributor.authorLAHEG, Inas-
dc.date.accessioned2023-05-03T11:41:13Z-
dc.date.available2023-05-03T11:41:13Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32839-
dc.descriptionEnglish Literature and Civilisationen_US
dc.description.abstractIn conformity with the second feminist wave inchoate stages, Atwood’s The Edible Woman and Surfacing shed light on female identity crisis and the perennial quest of self-recognition. The current study overarching concern, thus, purports to establish the distinction between the author’s diverging approach in depicting female paths towards self-actualization. Hence, the extent of the heroines’ propelled independence and, likewise, impediments thwarting such a pursuit are equally pursued. A major pre-supposition holds that progress has been made. However, Recognition is all but complete in either novels. Through similar lines, it condemns patriarchy as the catalyst behind such a confusion. To corroborate such a hypothesis, a descriptive psycho-feminist approach is adopted for conducting the current comparative and qualitative study. Hereby, identity development is traced through Josselson’s framework of identity statuses, which confers femaleness a central importance. Through analytical study the protagonists’ point of departure and then final termination, along the road of recognition, are measurably indicated. The study has, indeed, yielded clear evidence for the heroines’ outgrowth, yet the Surfacer seemed to overrun The Edible. Patriarchy, alongside capitalist urban life dynamics, has been jointly denounced as battling against the heroines’ attempts towards self-realization in both Settings.en_US
dc.description.abstractEn conformité avec les étapes inchoatives de la deuxième vague féministe, The Edible Woman et Surfacing d’Atwood jettent un éclairage sur la crise d’identité féminine et la quête perpétuelle de la reconnaissance de soi. La préoccupation principale de la présente étude vise donc à établir la distinction entre les approches divergentes des auteurs dans la description des chemins féminins vers la réalisation de soi. Ainsi, l’étendue de l’indépendance des héroïnes et, de la même manière, les obstacles à une telle poursuite sont également étudiés. L’un des principaux pré-supposés est que des progrès ont été réalisés. Cependant, la reconnaissance est loin d’être totale dans les deux romans. Dans le même ordre d’idées, il condamne le patriarcat comme le catalyseur d’une telle confusion. Pour corroborer une telle hypothèse, une approche psycho-féministe descriptive est adoptée pour mener la présente étude comparative et qualitative. Le développement de l’identité est ainsi retracé à travers le cadre des statuts identitaires de Josselson, qui confère à la féminité une importance centrale. L’étude analytique indique de manière mesurable le point de départ et la fin des protagonistes sur le chemin de la reconnaissance. L’étude a, en effet, permis de mettre en évidence l’excroissance des héroïnes, mais le Surfacer semble avoir envahi les Comestibles. Le patriarcat, ainsi que la dynamique de vie urbaine capitaliste, ont été dénoncés conjointement comme luttant contre les tentatives de réalisation de soi des héroïnes dans les deux contextes. Contextes.-
dc.description.abstractتماشيًا مع بدايات الموجة النسوية الثانية، سلطت الروايتين “المرأة الهضومة” و “الطفو الضوء” للكاتبة مارغريت آتوود الضوء على أزمة الهوية الأنثوية والسعي الدائم للاعتراف بالذات. وبالتالي، فإن الاهتمام الشامل في الدراسة الحالية يهدف إلى تحديد التمييز بين نهج المؤلف المتباين في تصوير المسارات الأنثوية نحو تحقيق الذات. ومن ثم، فإن مدى استقلالية البطلات المدفوع، وبالمثل العوائق التي تعرقل مثل هذا السعي يتم متابعتها على قدم المساواةمن الافتراضات الرئيسية أن التقدم قد تم إحرازه. ومع ذلك، فإن الاعتراف يكتمل في أي من الروايتين. من خلال خطوط مماثلة، فإنه يدين النظام الأبوي باعتباره العامل المساعد وراء مثل هذا الالتباس. لتأكيد مثل هذه الفرضية، تم اعتماد نهج وصفي نفساني نسوي لإجراء الدراسة المقارنة والنوعية الحالية. بموجب هذا ، يتم تتبع تطور الهوية من خلال إطار جوسيلسون لأوضاع الهوية، والتي تمنح الأنوثة أهمية مركزية. من خلال الدراسة التحليلية، يتم تحديد نقطة انطلاق الشخصيات الرئيسية ثم النهاية النهائية، على طول طريق التعرف. لقد أسفرت الدراسة ، في الواقع، عن دليل واضح على تقدم البطلات نحو تحقيق الذات، ومع ذلك يبدو أن بطلة الطفو تجاوزت المرأة المهضومة. تم التنديد بالبطريركية جنبًا إلى جنب مع ديناميكيات الحياة الحضرية الرأسمالية، باعتبارها تحارب محاولات البطلات نحو تحقيق الذات في كلا الوضعين-
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKASDI MERBAH OUARGLA UNIVERSITYen_US
dc.subjectFemale identityen_US
dc.subjectIdentity Crisisen_US
dc.subjectSelf-recognitionen_US
dc.subjectIdentity Statusesen_US
dc.subjectPostmodernism.en_US
dc.subjectIdentité féminineen_US
dc.subjectCrise identitaireen_US
dc.subjectReconnaissance de soien_US
dc.subjectStatuts identitairesen_US
dc.subjectPostmodernisme.en_US
dc.subjectالهوية الأنثويةen_US
dc.subjectأزمة الهويةen_US
dc.subjectتحقيق الذاتen_US
dc.subjectأوضاع الهويةen_US
dc.subjectما بعد الحداثة.en_US
dc.titleFemale Identity Crisis and Self-Recognition in Margaret Atwood's The Edible Woman (1969) and Surfacing (1972)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LAHEG Inas pdf_compressed.pdf878,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.