Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32842
Title: A Lacanian Existentialist Reading of Samuel Beckett’s Waiting for Godot
Authors: Amina khalfi
Khiat, hana
Tabib, Halima lamiss
Keywords: Unconscious
Existentialism
Language
Symbolic
Real.
Inconscient
Existentialisme
Langage
Symbolique
Réel.
اللاشعور
الوجودية
اللغة
الرمزي
الحقيقي.
Issue Date: 2022
Publisher: KASDI MERBAH OUARGLA UNIVERSITY
Abstract: This study aims to examine the absurd thought in Samuel Beckett’s Waiting for Godot (1953) which coincided with the emergence of intellectual productions associated with the human,cultural and social conditions during the twentieth century and that contributed in the intellectual revolution and the emergence of many different theatres such as the Absurd theatre opening the way to address unconventional ideas and beliefs, especially in the field of literary and philosophical theories. By applying the psychoanalytic theory of a Jacques Lacan (1901-1981), this study attempts to analyze the characters in the story as it examines the concept of language that Samuel Beckett intended to use and the important role his language plays in expressing the unconscious meaning in the text drawing, in so doing, its deceptive nature in a naïve mould. Jacques Lacan's linguistically structured theory is what will be a reference to signify how to link Beckett's hidden ideas with his dramas embodied on stage.
Cette étude vise à examiner la pensée absurde dans En attendant Godot (1953) de Samuel Beckett qui a coïncidé avec l'émergence de productions intellectuelles associées aux conditions humaines, culturelles et sociales au cours du vingtième siècle et qui a contribué à la révolution intellectuelle et à l'émergence de nombreux théâtres différents tels que le théâtre de l'absurde ouvrant la voie à l'examen d'idées et de croyances non conventionnelles, en particulier dans le domaine des théories littéraires et philosophiques.En appliquant la théorie psychanalytique d'un Jacques Lacan (1901-1981), cette étude tente d'analyser les personnages de l'histoire tout en examinant le concept de langage que Samuel Beckett a voulu utiliser et le rôle important que son langage joue dans l'expression du sens inconscient dans le texte dessinant, ce faisant, sa nature trompeuse dans un moule naïf. La théorie linguistiquement structurée de Jacques Lacan sera une référence pour signifier comment relier les idées cachées de Beckett à ses drames incarnés sur scène.
تهدف هده الدراسة الى معاينة الفكر العبثي في مسرحية انتظار غودو (1953) والتي تزامن ظهورها والإنتاج الفكري المرتبط بالأوضاع الانسانية والاجتماعية والثقافية في القرن العشرين التي ساهمت في أحداث ثورة فكرية وظهور عديد من مسارح المختلفة مثل المسرح العبثي وفتحت المجال لمعالجة الأفكار والمعتقدات الغير تقليدية وخاصة في مجال النظريات الادبية والفلسفيةمن خلال التطرق الى نظرية التحليل النفسي لجاك لاكان (1901-1981) تحاول هده الدراسة تحليل شخصيات القصة حيث انها تبحث في مفهوم اللغة التي تعمد صامويل بيكيت استخدامها والدور الهام الذي تلعبه لغته البسيطة في التعبير عن المعنى اللاشعوري في النص فترسم بذلك طبيعتها المخادعة في قالب ساذج. نظرية جاك لاكان ذات البنية اللغوية هي ما سيكون مرجعا للدلالة عن كيفية الربط بين افكار بيكيت المستترة واعماله الدرامية المجسدة على خشبة المسرح
Description: Literature and Civilisation
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32842
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khiat hana + Tabib halima lamiss pdf_compressed.pdf485,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.