Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32852
Title: Raising Awareness of Patterns of Rhetorical Organization through Graphic Organizers to Enhance EFL Learners’ Reading Comprehension
Other Titles: The Case of First Year Licence Students at the Department of Letters and English Language - Kasdi Merbah University- Ouargla -Algeria
Authors: Halima, BENZOUKH
Zouina, AMRANI
Keywords: Reading comprehension
EFL learners
patterns of rhetorical organization, graphic organizers.
compréhension de lecture
apprenants de l’EFL
modèles d'organisation rhétorique
organisateurs graphiques
الفهم القرائي
متعلمو اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
أنماط التنظيم الخطابي
منظمو الجرافيك
Issue Date: 2022
Publisher: KASDI MERBAH OUARGLA UNIVERSITY
Abstract: Reading is an important skill in English language teaching since there is a mutual relationship between academic success and learners’ academic reading skill. Although researchers in the field offered a number of approaches and methods to teaching reading, still learners face difficulties in comprehension when dealing with a reading content due to the ineffectiveness of the traditional methods.The present study aims at raising the awareness of patterns of rhetorical organization through graphic organizers to enhance EFL learners’ reading comprehension. The participants of this research are First year LMD students atthe Department of Letters and English Language, Kasdi Merbah University Ouargla for the academic year 2021/2022. In order to achieve our aim, we have adopted an experimental method to establish a relationship between the variables, to test the hypotheses and to accomplish statistical analyses of the results. On the basis of the two designs, the data are collected by means of a questionnaire that is addressed to one hundred and sixty students and we chose seventy as a sample; a pretest and a post-test are conducted with a sample of twenty five students in each group. The final results revealed the effectiveness of raising the awareness of patterns of rhetorical organization through graphic organizers in enhancing EFL learners’ reading comprehension.
La lecture est une compétence importante dans l'enseignement de l'anglais, car il existe une relation mutuelle entre la réussite scolaire et les compétences en lecture des apprenants. Bien que les chercheurs dans le domaine aient proposé un certain nombre d'approches et de méthodes d'enseignement de la lecture, les apprenants sont toujours confrontés à des difficultés de compréhension lorsqu'ils traitent d'un contenu de lecture en raison de l'inefficacité des méthodes traditionnelles. La présente étude vise à sensibiliser les modèles d'organisation rhétorique. grâce à des organisateurs graphiques pour améliorer la compréhension en lecture des apprenants EFL. Les participants à cette recherche sont des étudiants de première année LMD au Département des Lettres et Langue Anglaise, Université Kasdi Merbah Ouargla pour l'année académique 2021/2022. Afin d'atteindre notre objectif, nous avons adopté des méthodes expérimentales et qualitatives pour établir une relation entre les variables, tester des hypothèses et effectuer des analyses statistiques des résultats. Sur la base des deux plans, les données sont recueillies au moyen d'un questionnaire adressé à cent soixante étudiants et nous en avons choisi soixante-dix comme échantillon ; un pré-test et un post-test sont menés auprès d'un échantillon de cinquante étudiants. Les résultats finaux ont révélé l'efficacité de la sensibilisation aux modèles d'organisation rhétorique par le biais d'organisateurs graphiques pour améliorer la compréhension en lecture des apprenants de l’EFL. Mots clés : compréhension de lecture, apprenants de l’EFL, modèles d'organisation rhétorique, organisateurs graphiques.
القراءة مهارة مهمة في تدريس اللغة الإنجليزية حيث توجد علاقة متبادلة بين النجاح الأكاديمي ومهارات القراءة الأكاديمية للمتعلمين. على الرغم من أن الباحثين في هذا المجال قدموا عددًا من المناهج والأساليب لتعليم القراءة ، إلا أن المتعلمين لا يزالون يواجهون صعوبات في الفهم عند التعامل مع محتوى القراءة بسبب عدم فعالية الأساليب التقليدية. تهدف الدراسة الحالية إلى زيادة الوعي بأنماط التنظيم الخطابي من خلال المخططات الرسومية لتعزيز فهم القراءة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. المشاركون في هذا البحث هم طلاب السنة الأولى ليسانس في قسم الآداب واللغة الإنجليزية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة للعام الدراسي 2021/2022. من أجل تحقيق هدفنا ، اعتمدنا أساليب تجريبية ونوعية لإقامة علاقة بين المتغيرات واختبار الفراضيات ولإنجاز التحليلات الإحصائية للنتائج. على أساس التصميمين ، يتم جمع البيانات عن طريق استبيان موجه إلى مائة وستين طالبًا واخترنا سبعين كعينة ؛ يتم إجراء الاختبار القبلي والبعدي على عينة من خمسين طالبًا. كشفت النتائج النهائية عن فعالية رفع مستوى الوعي بأنماط التنظيم الخطابي من خلال المخططات الرسومية في تعزيز فهم القراءة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.
Description: Linguistics
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32852
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zouina Amrani pdf_compressed.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.