Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorطير عبدالحق-
dc.date.accessioned2023-05-08T09:12:22Z-
dc.date.available2023-05-08T09:12:22Z-
dc.date.issued2022-12-31-
dc.identifier.issn2170-1938-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32886-
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة إدارة المعرفة في تعزيز تنافسية مؤسسة اتصالات الجزائر موبيليس، وذلك من خلال دراسة حالة المؤسسة بولايات الجنوب الشرقي الجزائري (الوادي، بسكرة، تقرت، ورقلة، غرداية)، وبالاعتماد على نموذج يقيس أثر أبعاد إدارة المعرفة والمتمثلة في: توليد المعرفة، تخزين المعرفة، نشر المعرفة وتطبيق المعرفة على تنافسية المؤسسة محل الدراسة، وبعد جمع البيانات والمعطيات باستخدام استمارة الاستبيان، وتقدير النموذج باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS، تم التوصل إلى أنه باستثناء بعد تخزين المعرفة وجد بأن كل من: توليد المعرفة، نشر المعرفة وتطبيق المعرفة لها تأيثر معنوي وإيجابي على تنافسية مؤسسة موبيليس بولايات الجنوب الشرقي الجزائري. الكلمات المفتاحية: إدارة المعرفة، توليد المعرفة، تخزين المعرفة، نشر المعرفة، تطبيق المعرفة، تنافسية المؤسسة، مؤسسة موبيليس. Abstract: The study aimed to know the extent to which knowledge management contributes to enhancing the competitiveness of Algeria Telecom Mobilis, through a case study of the institution in the southeastern Algerian states (EL’Oued, Biskra, Touggourt, Ouargla, Ghardaia), and based on a model that measures the impact of the dimensions of knowledge management represented in: Generating Knowledge, knowledge storage, knowledge dissemination and knowledge application to the competitiveness of the institution under study, and after collecting data and data using a questionnaire form, and estimating the model using the SPSS statistical program, it was concluded that except after storing knowledge, it was found that each of: knowledge generation, knowledge dissemination and knowledge application It has a positive and moral impact on the competitiveness of Mobilis in the states of the southeast of Algeria. Keywords: Knowledge managementen_US
dc.description.sponsorshipمجلة أداء المؤسسات الجزائريةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 11, Numéro 2 2022;-
dc.subjectKnowledgeen_US
dc.subjectmanagementen_US
dc.subjectknowledge generationen_US
dc.subjectknowledge storageen_US
dc.subjectknowledge disseminationen_US
dc.subjectknowledge applicationen_US
dc.subjectenterprise competitivenessen_US
dc.subjectMobilis Corporationen_US
dc.titleأثر إدارة المعرفة على تنافسية المؤسسات الاقتصادية في الجزائر دراسة حالة مؤسسة موبيليس بولايات الجنوب الشرقي The impact of knowledge management on the competitiveness of economic institutions in Algeriaen_US
dc.title.alternativeA case study of Mobilis Corporation in the southeastern statesen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 22 2022 V11 n2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf994,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.