Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32898
Title: دور أخلاقيات العمل في تعزيز الإبداع التنظيمي دراسة ميدانية بالشركة الجزائرية لتوزيع الكهرباء والغاز إمتياز التوزيع ورقلة"
Authors: حجـــــــاج, عبد الرؤوف
عزاوي, أسماء
خالدي, فوزية
Keywords: work ethics
organizational creativity
أخلاقيات العمل إبداع تنظيمي
respect and good treatment
إحترام وحسن معاملة
honesty
أمانة نزاهة وشفافية
Issue Date: 11-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة إلى تناول موضوع دور أخلاقيات العمل المتمثلة في أبعادها ( الالتزام بالأنظمة والقوانين، العدالة وعدم التحيز، الأمانة، الإحترام وحسن المعاملة، النزاهة والشفافية) في تعزيز الإبداع التنظيمي بأبعاده( الطلاقة، مرونة التفكير، قبول المخاطرة، الحساسية للمشكلات، الأصالة)، لدى العاملين بالشركة الجزائرية لتوزيع الكهرباء والغاز -إمتياز التوزيع ورقلة. باستخدام المنهج التحليلي، تم الإعتماد على الإستبانه كأداة لجمع البيانات، وتوزيعها على عينة مقدرة بــ140موظفا بالشركة الجزائرية لتوزيع الكهرباء والغاز-إمتياز التوزيع ورقلة إضافة إلى أداة المقابلة، وتم تحليل البيانات المجمعة بإستخدام حزمة البرامج الاحصائية 26SPSS.V لإستخراج المؤشرات الإحصائية المناسبة. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها توافر أبعاد كلا المتغيرين في المؤسسة محل الدراسة بدرجة مرتفعة، مع وجود علاقة إرتباط طردية وعلاقة تأثير معنوي بينهما من خلال أبعاد أخلاقيات العمل المتمثلة في (الأمانة، الإحترام وحسن المعاملة، النزاهة والشفافية)، مع عدم وجود فروقات بين متوسطات إستجابات المبحوثين حول الإبداع التنظيمي تبعا للمتغيرات الديمغرافية (الجنس، العمر، الاقدمية، المؤهل العلمي، الرتبة الوظيفية).
This study aims to address the topic of the business ethics role represented by its dimensions (Compliance with regulations and laws, justice and impartiality, honesty, respect and good treatment, integrity and transparency)In promoting organizational creativity in its dimensions(fluency, flexibility of thinking, acceptance of risk, sensitivity to problems, originality) among employees of the Algerian Electricity and Gas Distribution Company - the distribution Aamtyaaz Ouargla. Using descriptive and analytical approaches, based on the questionnaire as a data collection tool, and it was distributed to a random class sample estimated at 140 employeesworking for the Algerian Company for electricity and gas distribution - the distribution Aamtyaaz Ouargla in addition to the interview tool, with using the SPSS.V26statistical software package to enter and process data. The study reached several results,the most important of which is the availability of the dimensions of both variables in the institution under study to a high degree, With a direct correlationand a relationship of moral influence between them through the dimensions of the work ethic represented by (honesty, respect and good treatment, integrity and transparency),with no differences between the average responses of the respondents about organizational creativity depending on demographic variables ( gender, age, seniority,scientific qualification, job rank).
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32898
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kaldi-azawi.pdf2,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.