Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33154
Title: | Nostalgia and Myth in Toni Morrison’s BELOVED: (A Feminist Approach) |
Authors: | Hanafi (Tidjani), Hind Ait Allah Ikram, Maamoun Siham, Benhammouda |
Keywords: | Nostalgia Myth Black Feminism Intersectionality Patriarchy self Construction self Deconstruction nostalgie mythe féminisme noir intersectionnalité patriarcat auto-construction auto-déconstructio الحنين إلى الماضي الأسطورة النسوية السوداء التقاطع الأبوية إعادة بناء الذات التفكك الذاتي |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | université Kasdi Merbah-Ouargla |
Abstract: | This dissertation examines Nostalgia and myth in Toni Morrison's Beloved from a feminist perspective. Beloved is a sort of slave novel in literature in which Morrison presents the horrific past of black slaves. Beloved is based on the true-life story of Margret Garner. It is set after the American Civil War and during the Reconstruction Era. As a modern author, Morrison brilliantly represents African Americans' traumatic treatments and tries to bring back the readers into the forgotten past by using flashbacks and nostalgia. Morrison’s novel represents the way racial and gender stereotypes affect the quest for individual identity and selfhood establishment of the black female. The dissertation aims, to show the fact of nostalgia and myth in rememorizing the past also to develop a strong understanding of the different crucial aspects that influence the female character’s identity realization. The study employs Black Feminist theory to examine the black female's harsh experiences in a society dominated by white supremacy and patriarchy.Accordingly, the first chapter is devoted to defining Nostalgia Myth and Black feminism theory. The second chapter is an attempt to analyze Toni Morrison’s representation of black female suffering and journey to shape their identity and how they go from self deconstruction into self-construction, to prove their identity in the novel. The third, and fourth chapters are practical parts by analyzing the novel and go beyond the intersectionality in the novel. Cette thèse examine la nostalgie et le mythe dans Beloved de Toni Morrison d'un point de vue féministe. Beloved est une sorte de roman d'esclaves dans la littérature dans lequel Morrison présente le passé horrible des esclaves noirs. Beloved est basé sur l'histoire vraie de Margret Garner. Il se déroule après la guerre civile américaine et pendant l'ère de la reconstruction. En tant qu'auteur moderne, Morrison représente avec brio les traitements traumatisants des Afro-Américains et tente de ramener les lecteurs dans un passé oublié en utilisant des flashbacks et la nostalgie. Le roman de Morrison représente la manière dont les stéréotypes raciaux et de genre affectent la quête d’une identité individuelle et l’établissement de l’individualité de la femme noire. La thèse vise à montrer le fait de la nostalgie et du mythe en remémorant le passé et à développer une solide compréhension des différents aspects cruciaux qui influencent la réalisation de l’identité du personnage féminin. L'étude utilise la théorie féministe noire pour examiner les dures expériences de la femme noire dans une société dominée par la suprématie et le patriarcat blancs. En conséquence, le premier chapitre est consacré à la définition du mythe de la nostalgie et de la théorie du féminisme noir. Le deuxième chapitre est une tentative d’analyser la représentation de Toni Morrison de la souffrance des femmes noires et de leur parcours pour façonner leur identité et comment elles passent de l’auto déconstruction à la construction de soi, pour prouver leur identité dans le roman. Le troisième et Les quatrièmes chapitres sont des pratiques celle ci en analysant et en dépassant l'intersectionnalité du roman. تعالج هذه الأطروحة الحنين و الأسطورة في رواية ''بيلوفد'' للكاتبة الأفروأميريكية توني موريسون من منظور نسوي,بيلوفد هي نوع من رواية العبيد في الأدب حيث تقدم موريسون الماضي المروع للعبيد السود. تدور أحداث الرواية حول قصة حقيقية لمارغريت غارنر خلال فترة ما بعد الحرب الأهلية الأمريكية. كمؤلفة حديثة, ببراعة قدمت موريسون العلاجات المؤلمة التي عاشها الأمريكيون الافارقة و حاولت إعادة القراء إلى الماضي بإستعمال ذكريات الماضي و الحنين. تمثل رواية موريسون الطريقة التي تؤثر بها القوالب النمطية العرقية و الجنسانية على السعي إلى إنشاء الهوية الفردية و النزعة الذاتية للإناث السود,تهدف الأطروحة إلى إبراز حقيقة الحنين إلى الماضي والأسطورة في تذكر الماضي أيضًا لتطوير فهم قوي للجوانب الحاسمة المختلفة التي تؤثر على إدراك هوية الشخصية الأنثوية. تستخدم الدراسة النظرية النسوية السوداء لفحص التجارب القاسية للمرأة السوداء في مجتمع يهيمن عليه تفوق البيض والسلطة الأبوية.وفقًالذلك ، تم تخصيص الفصل الأول لتحديد أسطورة الحنين إلى الماضي والنظرية النسوية السوداء. الفصل الثاني محاولة لتحليل ما قدمته توني موريسون من معاناة النساء السود ورحلتهن في إعادة بناء هويتهن وكيف ينتقلن من التفكيك الذاتي إلى البناء الذاتي، لإثبات هويتهن في الرواية. الفصل الثالثو الرابع هو فصل عملييهدف إلى تحليل الرواية وتجاوز التقاطع في الرواية. |
Description: | Domain: Letters and Foreign Languages Field: English Language, Literature and Civilization Specialty: Anglo-Saxon Literature |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33154 |
Appears in Collections: | Département d'Anglais- Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Maamoun+Benhammouda.pdf | 602,36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.