Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33395
Title: اثر الاشهار التلفزيوني على سلوك المستهلك دراسة ميدانية لعينة من المجتمع الورقلي
Authors: حمايمي, محرز
بن الزين, جمال
عطوات, يحي فخر الدين
Keywords: إشهار تلفزيوني
سلوك المستهلك
المجتمع الورقلي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2023
Abstract: تطرقت هذه الدراسة لأثر الإشهار التلفزيوني على سلوك المستهلك دراسة ميدانة على عينة من المجتمع الورقلي باعتبار أن الإشهار هو الركيزة الأساسية التي يتم من خلالها التأثير على سلوك المستهلك .مبرزين مكانة الإشهار في توجيه الأفكار والآراء التي يتبناها الأفراد وقد اعتمدنا منهج الدراسات الوصفية والذي ساعدنا على الجمع والتحليل والإلمام بمختلف جوانب الموضوع بالاستخدام أداة الاستبيان، تم تصميم استبانة وجهت لعينة تم اختيارها بصفة قصدية بلغ عددها 74 مفردة قابلة للتحليل، بغية معرفة مدى الاتفاق والاختلاف حول تساؤلات الدراسة المجسدة من خلال أسئلة الاستمارة وتحليلها بالاستعانة بالبرنامج الإحصائي spss. وتوصلنا إلى أن الإشهار وسيلة تأثير في سلوك الأفراد في مختلف المجالات في مجتمعنا حيث يخلق له رغبة في الاستهلاك، باعتبار أن الإشهار هو الوسيلة التي تعتمد عليها المؤسسات لتحقيق أهدافها وغايتها حيث أصبح الإشهار جزاء منا إذ أن حضوره قويا في حياتنا اليومية سواء كان ذالك بإرادتنا أو بغير إرادتنا فله الدور البارز في نقل الأفكار وتوجيه المواقف نحو هدف محدد فالمستهلك باعتباره عنصر أساسي مهم لاستهلاك هذه المواد الإشهارية فإنها تؤثر عليه في أنماطه الاستهلاكية .
This study dealt with the effect of television advertising on consumer behavior, a field study on a sample of the society of ouargla,, considering that advertising is the main pillar through which it influences consumer behavior. They highlight the role of advertising in directing the ideas and opinions adopted by individuals. And analysis and knowledge of the various aspects of the subject using the questionnaire tool, a questionnaire was designed and directed to a sample that was intentionally chosen, numbering 74 items that could be analyzed, in order to find out the extent of agreement and disagreement about the questions of the study embodied through the questions of the questionnaire and analyzed using the spss statistical program. And we concluded that advertising is a means of influencing the behavior of individuals in various fields in our society, as it creates a desire for consumption, given that advertising is the means that institutions depend on to achieve their goals and objectives, as advertising has become a part of us, as its presence is strong in our daily lives, whether it is by our will or Without our will, it has a prominent role in conveying ideas and directing attitudes towards a specific goal.
Description: اتصال جماهيري و الوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33395
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benezine-djamel.pdf1,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.